Persbericht tips

Tips voor het schrijven van een persbericht:

Wat is het doel van een persbericht?
Het doel van het plaatsen van een persbericht is om snel en positief met je bedrijf, stichting, product of nieuws in de publiciteit te komen. Via internet en de diverse mogelijkheden die dit medium bevat bereikt u op een makkelijke manier een grote groep mensen. Een persbericht is daardoor snel en overal toegankelijk.

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is het doel van mijn persbericht?
  • Wat wil ik melden?
  • Voor wie is dit interessant?
  • Heeft het nieuwswaarde?
  • Waarom wil ik dit melden?
  • Wanneer kan ik dit bericht melden? (ben je niet te vroeg)

Enkele tips bij het schrijven van een persbericht

  • Zorg voor een pakkende titel, niet te lang en niet alleen zoekwoorden in een titel (denk aan de kranten koppen. De kop moet je aandacht trekken.
  • Maak je persbericht niet te lang (maximaal één A4 aan tekst)
  • Gebruik een foto, een foto vertelt vaak al meer over je bericht.
  • Maak gebruik van alinea’s (tekst blokken)
  • Schrijf in leesbare taal. Niet te moeilijke woorden gebruiken, kun je hier niet omheen leg dan uit wat het woord betekent.
  • Check je tekst op spelling en zinsopbouw.
  • Vermeld onderaan een persbericht “Noot voor de redactie”, de plek waar meer informatie over het persbericht te verkrijgen is.
Let op: zorg ervoor dat je bericht / titel / woord(en) en/of zinnen met NIET MET HOOFDLETTERS zijn geschreven, dit komt nogal opdringerig over. Tevens staat dit op internet voor schreeuwen.
Succes met het schrijven van jouw persbericht!
 
deel deze pagina: