47-jarige patiënt met taaislijmziekte loopt Dam-tot-damloop

Persbericht geplaatst door NCFS op 18-09-2014
47-jarige patiënt met taaislijmziekte loopt Dam-tot-damloop

‘Natuurlijk loop ik hard omdat ik het leuk en lekker vind. Maar ook om te vechten tegen mijn ziekte. Een gevecht dat ik nooit zal winnen, maar wel zo lang mogelijk probeer vol te houden.’ Dat zegt CF-patiënt Maarten Koeman. Hij loopt 16 kilometer tijdens de Dam-tot-damloop op zondag 21 september. Maarten is 47 jaar, heeft de ongeneeslijke ziekte Cystic Fibrosis (CF, taaislijmziekte) en kreeg een levertransplantatie in 2003.

Maarten Koeman

Maarten Koeman begon in 1985 toen hij zeventien jaar was, met hardlopen. Dat was toen niet gebruikelijk voor iemand met CF. Maarten wilde een ziekenhuisopname voorkomen door zijn conditie te verbeteren en dat lukte. Hij wist twaalf jaar lang uit het ziekenhuis te blijven en liep in totaal negen marathons. In 2000 ging het mis met zijn gezondheid en Maarten stopte met hardlopen. In 2003 volgde een levertransplantatie. In 2011 begon hij weer voorzichtig met hardlopen en op 21 september hoopt hij 16 kilometer te lopen tijdens de Dam-tot-damloop. Meer informatie over Maarten Koeman en zijn motivatie om mee te doen aan de Dam-tot-damloop staat op www.run4air.com/nl/participants/profile/232.

Cystic Fibrosis

Bij mensen met Cystic Fibrosis (CF) is het slijm in hun lichaam uitzonderlijk taai en kan daardoor zijn functies onvoldoende vervullen. De longen, alvleesklier en lever gaan steeds slechter functioneren. CF is niet te genezen, de gemiddelde levensverwachting van mensen met CF is 40 jaar. In Nederland hebben 1.500 mensen CF.

Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting

De Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (NCFS) maakt zich sterk voor mensen met Cystic Fibrosis (CF, taaislijmziekte). De NCFS bevordert lotgenotencontact, verschaft informatie en behartigt de belangen van mensen met CF. Daarnaast initieert, financiert en coördineert de NCFS wetenschappelijk onderzoek en zet diverse projecten op om de zorg voor mensen met CF in Nederland te verbeteren.

Voor meer informatie over Cystic Fibrosis en de NCFS kunt u terecht bij:
Jacquelien Noordhoek, directeur
j.noordhoek@ncfs.nl
Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting (www.ncfs.nl)
Dr. A. Schweitzerweg 3
3744 MG Baarn