9500 m2 zonnepanelen op schphol

Persbericht geplaatst door RobertSpoelstra op 22-07-2012

Schiphol en het bedrijf Imtech hebben ruim 9.500 m2 aan zonnepanelen geplaatst op het luchthaventerrein. Over een jaar wordt gekeken of er grootschalig panelen worden geplaatst.

440.000 kilowattuur

De in gebruik genomen zonnepanelen leveren per jaar ruim 440.000 kilowattuur aan groene energie op. Dit is vergelijkbaar met de hoeveelheid elektriciteit die 120 huishoudens gemiddeld per jaar verbruiken. De panelen zijn geplaatst nabij de brandweerkazerne Sloten, in de Noordwestelijke hoek van het luchthaventerrein.

Zonne energie

Al jaren studeert Schiphol op de mogelijkheden van zonne energie. Ook vanuit de hoek van milieugroepen en de provincie is keer op keer aangedrongen op plaatsing. De luchthaven beschikt immers over enorm veel grond, die lang niet altijd even intensief wordt benut. Daarnaast is de luchthaven zelf een enorme energieverbruiker.

De zonnepaneel pilot is ontwikkeld door theGROUNDS, een initiatief van Schiphol waar leidende bedrijven en kennisinstellingen samen innovatieve toepassingen ontwikkelen voor een duurzame luchthaven. Het zonnepanelenveld, inclusief alle hieraan verbonden technische oplossingen, is aangelegd door Imtech.

Klimaatneutraal

De aanleg past bij de initiatieven om te komen tot een verantwoorde, zuinige en efficiƫnte energiehuishouding. Schiphol streeft er naar om eind 2012 klimaatneutraal te zijn voor haar eigen activiteiten en om in 2020 twintig procent van de eigen energiebehoefte zelf duurzaam op te wekken.

In dat kader zijn op de daken van kantoorgebouwen Transport, het Schiphol Group hoofdkantoor en Vrachtgebouw 19 al eerder zonnecellen geplaatst. Verder wordt steeds meer overgestapt op de zuinigere LED-verlichting en wordt er al jaren gebruik gemaakt van koude- en warmte-opslag.