Aanvullend persbericht n.a.v. Goed Geld Gala Postcodeloterij

Persbericht geplaatst door bjamri op 09-02-2011
Aanvullend persbericht n.a.v. Goed Geld Gala Postcodeloterij

PERSBERICHT

Vandaag, 9 februari 2011, vindt het jaarlijkse Goed Geld Gala van de Nationale Postcodeloterij plaats. Novamedia, de organisatie achter de Postcodeloterij, brengt dit via alle media uitgebreid onder de aandacht van het Nederlandse publiek.

Daarbij verzwijgt Novamedia dat zij met haar agressieve marketing steeds meer weerstand oproept. Dit betreft vooral de hoeveelheid reclame en de manier waarop het systeem van postcodes wordt misbruikt om (potentiƫle) klanten onder druk te zetten toch maar steeds meer loten te kopen. Deze angstmarketing heeft inmiddels 2,4 miljoen deelnemers opgeleverd, die samen het recordbedrag, dat de Postcodeloterij vandaag gaat uitdelen, bij elkaar hebben gebracht.

Op http://loterijen.petities.nl is een initiatief gestart dat een einde wil maken aan de vrijheid die loterijen hebben om persoonlijke gegevens als lotnummer te gebruiken. Daarmee verliezen loterijen de mogelijkheid mensen psychisch onder druk te zetten. De petitie heeft op het moment van schrijven al bijna 4000 ondertekenaars.

Berichtgeving over de Postcodeloterij en de manier waarop zij goede sier maakt met geld dat, strikt genomen, door afpersing bij elkaar is gebracht, is niet compleet zonder een verwijzing naar de petitie die hier tegenin gaat.

EINDE PERSBERICHT

Aanvullende informatie, eventueel te gebruiken in combinatie met de inhoud van het persbericht:

De psychische druk die door de Postcodeloterij wordt geƫxploiteerd en ook gevoed werkt eenvoudig. Als op jouw postcode een grote prijs valt weet je een ding zeker:

1. Je deelt mee in die grote prijs, want je heb een of meer loten of
2. Je zou hebben meegedeeld in die grote prijs als je een of meer loten zou hebben gehad.

De Postcodeloterij weet in haar al haar uitingen het gevoel van mogelijke teleurstelling in situatie 2 haarfijn over te brengen om dat vervolgens te gebruiken als verkoopargument.

Bij de petitie staan links naar artikelen die het belang van de petitie ondersteunen. Het rapport dat in 2003 is gepubliceerd naar aanleiding van een onderzoek dat is uitgevoerd aan de Universiteit van Tilburg verdient speciale aandacht.

Voor eventuele vragen kunt u terecht bij:
Bert Zandbergen (petitionaris)
T: 06-27048304, E: bjamri@hotmail.com