Active House in Nederland actief met eigen netwerk

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 28-11-2013
Active House in Nederland actief met eigen netwerk

Active House Nederland heeft zich voor het eerst gepresenteerd tijdens het congres van Duurzaam Gebouwd op 14 november. Active House NL is een netwerk van architecten, adviseurs, toeleveranciers, kennisinstituten en bouwers dat een holistische benadering van bouwen deelt. Binnenklimaat, comfort en energie zijn in balans en het wooncomfort en de gezondheid van de bewoners staat centraal. Om deze visie op architectuur kracht bij te zetten hebben 16 marktpartijen hun expertise gebundeld.

Voorzitter Herman de Haas van IBM Vastgoedregie over Active House: ”Active House is een holistische visie die voorbereid is op de toekomst. Een gebouw dat gebouwd is volgens de bijbehorende specificaties is energieneutraal of levert zelfs energie op. Daarnaast biedt het een comfortabel binnenklimaat en wordt ingepast in de leefomgeving. Kortom, een Active House heeft een positieve footprint en geeft meer dan het neemt.”

Active House specificaties
De Active House visie biedt ontwerpvrijheid en schrijft geen prestatie-eisen van materialen voor. De specificaties die aangeven welke prestaties er van een Active House worden verwacht, zijn gratis te downloaden op de website: www.activehouseNL.info en zijn zowel voor nieuwbouw, renovatie als verbouw te gebruiken. Active House NL kan marktpartijen met kennis ondersteunen en begeleiding bieden bij gebouwprojecten die volgens het Active House principes worden gebouwd.

De Poorters van Montfoort
Een eerste project dat in Nederland conform de Active House specificaties is gerealiseerd is de renovatie van 10 sociale huurwoningen in Montfoort.Meerdere projecten zijn in voorbereiding.

Marktpartijen
Active House Nederland bestaat uit de volgende marktpartijen: Aldus bouwinnovatie, Aralco, BBA binnenmilieu, Blyweert Aluminium BV, BouwhulpGroep, Duco, Glassolutions Saint Gobain, IBM Vastgoedregie, KAW/e architecten, Nieman Raadgevende Ingenieurs, Rockwool, SBRCURnet, Slim Bouwen, Van der Hulst Bouwprojekten BV, VELUX Nederland en Zehnder Group NL.

Internationaal
Het netwerk is ontstaan als nationale aftakking van het internationale netwerk de Active House Alliance www.activehouse.info dat meer dan 40 internationale leden telt.

Active House NL (secretariaat)
Cindy Vissering
SBRCURnet