Blessures: hoe voorkom je ze?

Persbericht geplaatst door Jaap23 op 21-01-2016
Medifit Sportfysiotherapie
Jaarlijks lopen Nederlanders een hoop blessures op tijdens het sporten en dat zorgt voor een hoge kostenpost voor de zorgverzekeraars. Buiten het feit dat het veel geld kost om het te behandelen is het oplopen van een blessure natuurlijk ontzettend vervelend. Gelukkig kun je zelf al veel doen om blessures te voorkomen zodat sportfysiotherapie niet altijd nodig is.

Warming up

Iedereen weet dat een goede warming up onlosmakelijk verbonden is met een goede training, maar wist je ook dat je meer kans loopt op een blessure als je de warming up overslaat of verkeerd uitvoert? Elke sport vraagt om een andere blessure dus zoek voordat je gaat sporten even op welke warming up voor jouw sport geschikt is. Laten we voor nu even kijken naar de sporten die de meeste blessures opleveren: voetballen en hardlopen. Voor hardlopen geld dat de warming up minimaal 15 minuten moet duren, en onder andere (rustig) inlopen en bewegingsoefeningen deel moeten uitmaken van de warming up. Je kunt het beste langzaam opbouwen: 5 minuten stevig doorwandelen, 5 minuten oefeningen om de spieren op te warmen en daarna 5 tot 10 minuten joggen. De warming up van voetbal duurt ook minimaal 15 minuten en bestaat uit de volgende onderdelen: 3 minuten inlopen, vervolgens een aantal rekoefeningen en ten slotte 5 tot tien minuten inschieten, dribbelen etc.

Cooling down

Na de training zelf (waarin vooral het gebruik van de juiste technieken blessures voorkomt) begint de cooling down. Bij hardlopen duurt een goede cooling down minimaal 5 minuten, afhankelijk van het tempo en de intensiviteit van je training. De cooling down begint met 2 minuten uitlopen of huppelen en eindigt na wat rekoefeningen met een douche waarbij je warm water afwisselt met lauw water. De cooling down van voetballers begint hetzelfde als die van hardlopers: met 2 minuten lopen of huppelen. Hij eindigt hier ook mee, na het doen van wat dynamische en statische rekoefeningen.