Boek ?Duurzaam zijn moet je durven? als antigif in tijden van Trump

Persbericht geplaatst door Hilda Feenstra op 18-11-2016
Boek ?Duurzaam zijn moet je durven?   als antigif in tijden van Trump

Dat Donald Trump gekozen is tot president van de VS boezemt veel mensen angst in. Wat voor toekomst gaan we tegemoet nu iemand die bijvoorbeeld klimaatverandering ontkent op zo’n machtige positie terechtkomt? We voelen ons machteloos en nietig. Meer dan ooit is het daarom tijd voor een ander geluid: wij zijn niet nietig, wij zijn machtig. Ieder mens heeft het in zich om een verschil te maken. En als we onze krachten bundelen, zijn we samen sterker dan welke macht of kracht ook.

Precies hierover gaat het boek Duurzaam zijn moet je durven dat op 23 november verschijnt. Jazeker, er is moed voor nodig om het heft in handen te nemen om een duurzame samenleving te helpen creëren. Eerst moet je onder ogen durven zien hoe we er nu voor staan en hoe beroerd we met onze planeet en met elkaar omgaan. Er is ook durf voor nodig om, wanneer je dat allemaal weet, toch te geloven dat het anders kan en om jouw visie, jouw droom te delen van hoe we gezonder, gelukkiger en eerlijker met elkaar kunnen samenleven. En ten slotte moet je nog je nek durven uitsteken door ook echt in actie te komen.

In deel 1, ‘Durf te weten’, vertelt Hilda Feenstra over de (wetenschappelijke) feiten rond duurzaamheid op een manier die begrijpelijk is zonder te oversimplificeren, zodat de lezer een goed en volledig beeld heeft van de werking van onze ecologische en sociale systemen en op welke manier we daar als mensen een negatieve invloed op hebben. In deel 2, ‘Durf te dromen’ inspireert ze de lezer om een visie te ontwikkelen van de toekomst die we liever zouden willen, een beter alternatief voor de huidige realiteit. Ze spreekt het persoonlijk leiderschap in de lezer aan om zijn/haar nek uit te steken om deze visie waar te maken, met voorbeelden van mensen die dat op hun eigen manier doen of hebben gedaan. Liefde voor het systeem aarde, verbondenheid met andere wezens met wie we samen deel uitmaken van dat systeem, en het bundelen van onze krachten zijn daarvoor cruciale ingrediënten. Deel 3, ‘Durf te doen’, gaat over wat voor acties je kunt ondernemen om een duurzame toekomst steeds een stap dichterbij te brengen en hoe je kunt toetsen of je acties echt een stap in de goede richting zijn.

Duurzaam zijn moet je durven geeft de lezer de kennis, de inspiratie en het handelingsperspectief om thuis, in de samenleving en op het werk stappen te zetten op weg naar een betere toekomst. Het boek is op een toegankelijke manier geschreven, met veel voorbeelden. Het geeft geen pasklare antwoorden (want die zijn er niet) maar leert de lezer om de juiste vragen te stellen. Het vult het gat op tussen de vakliteratuur die vaak ontoegankelijk geschreven is en de boeken voor het grotere publiek waarin het onderwerp zo wordt versimpeld dat je zou denken dat alles wel goed komt als we allemaal eens wat korter douchen en een warme trui aantrekken.

Over de auteur
Hilda Feenstra (Drachten, 1970) is adviseur, trainer en spreker op het gebied van duurzame ontwikkeling. Vanuit haar bedrijf Local Works begeleidt ze organisaties die hoge ambities hebben op het gebied van duurzaamheid bij het ontwikkelen van hun visie, strategie en route op weg naar een toekomst waarin zij geen enkele negatieve impact meer hebben op de Aarde en al wat daar leeft.

Bibliografische informatie
Titel: Duurzaam zijn moet je durven
Auteur: Hilda Feenstra
Uitgever: Booklight
ISBN: 978 94 91472 985
Aantal pagina’s: 144
Verschijningsdatum: 23 november 2016
Prijs: Paperback €19,00 E-book €10,00

De lancering van het boek vindt plaats op woensdag 23 november 2016 van 16 tot 18 uur bij woningcorporatie Accolade in Heerenveen. Geanne van Arkel, Head of Sustainable Development bij ’s werelds duurzaamste bedrijf Interface en auteur van het voorwoord, verzorgt daar een korte lezing. Vervolgens worden de eerste exemplaren uitgereikt aan het team van Duurzaamheidsambassadeurs van Accolade, die als best practice genoemd wordt in het boek.
Wilt u bij de boekpresentatie aanwezig zijn, heeft u een vraag over het boek, wilt u een interview of een digitaal recensie-exemplaar? Neem dan contact op met auteur Hilda Feenstra:
E: hilda@local-works.nl
T: 06-252 99 700

Het boek wordt onder andere aanbevolen door Marjan Minnesma, directeur van Urgenda en Esther Ouwehand, Tweede Kamerlid voor de Partij voor de Dieren. Zie ook: www.duurzaamzijnmoetjedurven.nl