Conflict China en EU over zonnepanelen nadert climax

Persbericht geplaatst door RobertSpoelstra op 08-08-2012

Chinese producenten van zonnepanelen waarschuwen voor een handelsoorlog met de Europese Unie. Ze hebben de Chinese overheid gevraagd om hen te beschermen. Europese zonnepanelen fabrikanten hebben vorige week een verzoek neergelegd bij de Europese Unie om oneerlijke concurrentie vanuit China te onderzoeken.

zonnepanelen onder de kostprijs

Volgens een groep Europese producenten, verenigd in de zogeheten EU ProSun groep, dumpen de Chinezen zonnepanelen onder de kostprijs op de wereldmarkt. Ze zouden geholpen worden door subsidies van de Chinese overheid. De Europese Commissie moet nu binnen anderhalve maand beslissen of er daadwerkelijk een onderzoek komt. Een Amerikaans bedrijf ondernam eerder een soortgelijke actie. Dat leidde ertoe dat de Verenigde Staten sinds mei een importheffing van rond de 30 procent rekenen voor Chinese zonnepanelen.

China onderzoekt nu in hoeverre de Amerikaanse zonne-industrie zelf gesteund wordt door de Amerikaanse overheid. Als de Europese Unie de Verenigde Staten volgt en ook een heffing invoert, is dat volgens de Chinezen de doodsteek voor hun zonne-energiesector. Westerse bedrijven klagen al jaren over oneerlijke concurrentie vanuit China. De afgelopen maanden hebben vier Duitse ondernemingen uitstel van betaling moeten aanvragen.

Ook positieve geluiden van leveranciers

Toch steunen niet alle leveranciers van zonnepanelen de klacht van ProSun, dat aangevoerd wordt door een Duits bedrijf. Een deel van de sector, vooral de kleinere installateurs en onderhoudsbedrijven, is juist blij met de goedkope Chinese spullen die zonne-energie beter betaalbaar maken. Dat liet een ander groep, de ook vanuit Duitsland opererende Alliantie voor Betaalbare Zonne-energie, weten.

Europa de grootste afnemer van Chinese panelen

In 2011 ging bijna 60 procent van de Chinese export op het gebied van zonne-energie naar de Europese Unie, volgens de vier grote Chinese producenten van zonnepanelen. Europa was in dat jaar goed voor 74 procent van de zonnemarkt in de wereld. De totale Chinese zonne-export had in 2011 een waarde van bijna 36 miljard dollar. De sector telt in Europa ongeveer 300.000 banen.