Daglicht en natuurlijke ventilatie bepalend voor VELUX CarbonLight Homes

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 21-10-2011
Daglicht en natuurlijke ventilatie bepalend voor VELUX CarbonLight Homes

Eerste nieuwbouwwoningen volgens nieuwe Britse overheidsregels voor CO2-neutraal bouwenopgeleverd

De Meern, 21 oktober 2011. In Rothwell, Ketteringzijn de VELUX CarbonLight Homes opgeleverd. Het ontwerp van de woningen biedt een goede balans tussen energie-efficiëntie en leefbaarheid. De CO2-neutrale woningen zijn gebaseerd op de principes van Active House en maken deel uit van het VELUX Model Home 2020 project.Ze zijn ontworpen als woningen waarin daadwerkelijk wordt geleefd, met bouwtechnieken die geschikt zijn om door systeembouwers toegepast te worden. De CarbonLight Homes gebruiken de natuur op een intelligente manier door het daglicht te maximaliseren en een duurzame levensstijl te stimuleren. Het zijn de eerste nieuwbouwwoningen in het Verenigd Koninkrijk die zijn ontworpen en gebouwd volgens de nieuwe Britse overheidsregels voor CO2-neutraal bouwen. De officiële opening werd daarom bijgewoond door burgemeester Heather Wheeler, locale raadsleden en projectpartners.

Gezondheid en welzijn
De woningen stimuleren zelfvoorziening van energie, met behulp van zonne-energie. De vraag naar fossiele brandstoffen voor verwarming, warm water en elektriciteit is hierdoor tot een minimum beperkt. De hoge plafonds en vele (dak)ramen bevorderen de daglichtinval in de woningen, waardoor passieve zonne-energie wordt opgenomen en de temperatuur in huis wordt geregeld. De open indeling van de ruimtes zorgt ervoor dat nagenoeg overal in de woning daglicht binnen komt.De woningen zijn ontworpen met een gemiddelde minimale daglichtfactor van vijf procent in alle ruimtes. Dat is drie keer hoger dan de norm. Hierdoor hebben de bewoners minder behoefte aan kunstlicht en wordt hun gezondheid positief beïnvloed.

Aanpassen aan seizoenen
De dynamische schil van het gebouw reguleert de warmte dag en nacht zo efficiënt mogelijk. Ook het elektrische homecontrol bedieningssysteemhelpt de bewoners hun energieverbruik te verminderen en een gezond leefklimaat te bevorderen. Zo kunnen (dak)ramen op een vooraf ingesteld tijdstip worden geopend en zorgt het Climate Control System ervoor dat de ramen en rolluiken weer worden gesloten als het weer omslaat. In de zomermaanden is minder energie nodig voor koeling, doordat er gebruik gemaakt wordt van natuurlijke ventilatie.Atriums rondom de trappen zorgen voor de doorstroom van lucht. De warmte wordt verder onder controle gehouden door binnen- en buitenzonweringen die een comfortabel binnenklimaat creëren. In de winter wordt gebruik gemaakt van passieve zonnewarmte die door de (dak)ramen binnenkomt. De natuurlijke ventilatie werkt dan naast een mechanisch ventilatiesysteem met warmteterugwinning, die de warme lucht uit de keuken en badkamers hergebruikt in de woonruimtes.

"Wij zijn erg trots op de opgeleverde woningen en de vooruitgang in CO2-neutrale gebouwen die zij vertegenwoordigen. Terwijl de bouwbranche vooruitgang boekt in het ontwerpen en bouwen van huizen die voldoen aan onze energiedoelstellingen, wordt het belang van gezondheid en het leefcomfortvan de bewoners nog weleens over het hoofd gezien. Door de gekozen innovatieve benadering van daglichtgebruik en ventilatiezijn de CarbonLight Homes bedoeld als voorbeeld voor toekomstige duurzame en leefbare ontwerpen in de breedste zinvan het woord,” aldus Michel Kalis, Commercieel Directeur van VELUX Nederland B.V.

Projectpartner HTA Architecten heeft op een innovatieve manier gebruik gemaakt van bouwtechnieken, daglicht en natuurlijke ventilatie, om het energieverbruik te minimalisering en een gezond binnenklimaat te creëren. Dit maakt dat de CarbonLight Homes een aantrekkelijke omgeving vormen om in te wonen. Het energieontwerp van de woningen werd al als winnaar gekozen van de ‘Innovation Award voor Building Technology’ tijdens de prestigieuze British Homes Awards 2010.

Voor de volumemarkt
Ben Derbyshire, Algemeen Directeur van HTA Architects vertelt: "Het vele daglicht, het intelligente gebruik van natuurlijke ventilatie en de dynamische gebouwschil maken de CarbonLight Homes een unieke woonontwikkeling, die een binnenmilieu bieden die de gezondheid van de bewoners actief zal bevorderen. Ruimte, licht en lucht zijn bepalende ingrediënten in een recept, waarvan wij geloven dat het potentiële kopers van woningen zal aanspreken. Ook kan het op grotere schaal worden overgenomen, waardoor ‘het goede leven’ naar de volumemarkt wordt gebracht."

De CarbonLight Homes zijn het vijfde van zes experimenten in Europa die door de VELUX Groep worden gebouwd als onderdeel van het Model Home 2020 project. De komende zes maanden zijn de woningen geopend voor bezoekers, voordat ze een jaar lang worden bewoond en gemonitoord. De resultaten zullen worden teruggekoppeld naar de bouwbranche om te helpen bij het ontwerpen van toekomstige CO2-neutrale woningen.

Over experiment 5: CarbonLight Homes
CarbonLight Homes werden ontwikkeld binnen een strategisch partnerschap tussen HTA architects, de VELUX Groep, Kettering Borough Council, WILLMOTT DIXON and North Northants Development. WindowMaster, VELFAC, Drexel and Weiss en Sonnenkraft leverde producten voor de woningen.

Over Model Home 2020
Model Home 2020 is een experiment gestart door de VELUX Groep om een actieve bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie duurzamegebouwen. Het is de VELUX visie op hoe toekomstige gebouwen zowel klimaatneutraal als comfortabele en aantrekkelijke plaatsen kunnen zijn om in te wonen, door gebruik te maken van daglicht en frisse lucht. Het project is volledig in overeenstemming met de volgende generatie ontwerpprincipes van Active House (www.activehouse.info). Het doel is om een evenwicht tussen energie-efficiëntie en een optimaal binnenklimaat te realiseren met een gebouw dat zich dynamisch aanpast aan zijn omgeving en toch klimaatneutraal is.

Het project bestaat uit zes experimenten. De twee experimenten in Denemarken werden gebouwd in een partnerschap tussen de VELUX Groep en VELFAC. Ieder van de Model Home projecten wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met locale en regionale partners, leveranciers, architecten, ingenieurs en onderzoekers.

Binnen de VELUX Groep, geloven we dat één experiment beter is dan duizend meningen van deskundigen. Ieder gebouw moet een weerspiegeling zijn en beantwoorden aan de verschillende klimatologische, culturele en architectonische voorwaarden van de landen waarin ze zijn gebouwd. De gebouwen worden na voltooiing 6 tot 12 maanden geopend voor belangstellenden en vervolgens verkocht. Iedere woning wordt samen met de nieuwe bewoners gemonitoord om te beoordelen hoe de woning onder werkelijke omstandigheden presteert. De gebouwen in Denemarken werden gebouwd in 2009, de woningen in Oostenrijk en Duitsland zijn in 2010/2011 opgeleverd en die in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk volgen nu en eind 2011. Kijk voor meer informatie en een virtuele toer door de woningen op: www.velux.nl/modelhome2020.

Over de VELUX Groep

De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Naast een ruim aanbod van dakramen en daglichtsystemen voor hellende daken biedt het VELUX productprogramma oplossingen voor platte daken. Het assortiment van de Groep bestaat bovendien uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare intelligente producten, producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. VELUX Technology levert tevens originele VELUX onderdelen aan onze partners werkzaam op het gebied van raamdecoratie voor dakramen.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. In zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat. De opgebouwde kennis uit het project wordt vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

-///-

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal

Tel: 030-6.629.679