Danish design, al ruim 50 jaar een begrip

Persbericht geplaatst door Swarovski op 21-03-2012

Functionaliteit, dat is waar het om draait bij Danish Design. Iedereen is wel bekend met de uitvinding van Ole Kirk Andersen: Lego. Nadat de werkplaats van de meubelmaker Ole Kirk afbrandde in 1924 besloot hij een grotere werkplaats te bouwen. Tijdens de grote depressie kwam hij op het idee om miniatuurversies van zijn meubels te maken. Uiteindelijk leidde dit in 1932 tot de fabricage van houten speelgoed. In 1934 noemde hij zijn product Lego, afgeleid van het Deense leg godt, wat speelgoed betekent.

Inmiddels bestaan er tal van variaties op het oorspronkelijke speelgoed. Zo is er voor de kleintjes Duplo, voor oudere kinderen technisch Lego en er bestaat nu zelfs een computerprogramma waarmee men virtueel kan bouwen. Dat er veel mogelijk is met de plastic steentjes bewijst Legoland wel. Het park in Billund is in verschillende thema`s opgebouwd uit alleen maar Legosteentjes. Diverse steden zijn hier tot in het kleinste detail nagebouwd. Ook Amsterdam is hier op schitterende wijze vorm gegeven. Er rijden autootjes en treinen door het park, kortom: volop plezier voor het hele gezin. Een waar spektakel dat in het eerste jaar na de opening al een groot succes bleek. In het eerste jaar werd het park al door ruim een half miljoen mensen bezocht. Op dit moment zijn er over de hele wereld van dit soort parken geopend.

Al jaren lang wordt de markt beïnvloed door Scandinavische producten. Zo zullen er in de meeste huizen wel spullen terug te vinden zijn die afkomstig zijn van Ikea, de Zweedse huis-, tuin- en keukengigant. Ook Kinnarps, een grote speler in kantoormeubelen is ook niet meer weg te denken.

Wat de meeste mensen niet weten is dat er naast Lego veel meer Danish Design bestaat. Al deze producten worden gemaakt onder dezelfde filosofie: simpel en functioneel. Zo zijn er sieraden van het merk Pilgrim en dSign, kookgerei en andere keukenartikelen van Joseph-Joseph en QDO en kleding van Katvig of Small Stuff.

Bedrijven zijn zich maar al te bewust van deze trend. Er zijn dan ook legio voorbeelden van bedrijven die hun kantoor hebben laten restylen met de filosofie van Danish Design in het achterhoofd. Een functionele inrichting waardoor de productiviteit van de medewerkers omhoog gaat en waar bezoekende klanten zich direct op hun gemak voelen.

De vraag of wij nuchtere Nederlanders hier wel klaar voor zijn is bij deze met een volmondig ‘ja’ beantwoord. Sterker nog: zonder dat we er ons echt bewust van zijn, worden we al ruim 50 jaar omringd door Danish Design.