Dansers ‘Bries’ verrassen wandelaars Landgoed De Braak

Persbericht geplaatst door BureauKurk op 16-04-2014
Dansers ‘Bries’ verrassen wandelaars Landgoed De Braak

Feestelijke aftrap repetities ‘Bries’ op Landgoed De Braak

“Een prachtige verrassing”, zoals één van de wandelaars op Landgoed De Braak het afgelopen zaterdag verwoordde. Meer dan 20 danseressen dansten op zachte muziek tussen de bomen en bij de vijvers van het landgoed tijdens de eerste repetities voor de moderne dansvoorstelling ‘Bries’. Zij voelden hier voor het eerst hoe hun choreografie in het landschap past, met enkele toevallige passanten als toeschouwers. Vanaf 15 augustus is het voor de dansers zover: dan voeren zij bezoekers aan de voorstelling mee in een hedendaags sprookje waarin heden en verleden, natuur en kunst, dans en beleving samenkomen.

Het is al bijna 90 jaar geleden dat een podium in de grootste vijver van Landgoed De Braak in Paterswolde het decor vormde voor een studentenballet. Enkele zwart-wit foto’s uit de Groninger Archieven herinneren hier nog aan. Het moet een prachtig plaatje zijn geweest: sierlijke dansers in het midden van de grootste vijver van het toch al indrukwekkende landgoed met haar kronkelende laantjes, doorkijkjes en sierlijke vijvers.

Van verleden naar het heden

2014 is het jaar waarin dit verleden zal herleven. Op geheel eigen wijze. Nu niet met één podium in de vijver, maar door middel van een carrouselvoorstelling via vijf locaties op het landgoed, waar moderne dansers en muzikanten uit Groningen en Drenthe hun kunsten tonen.

Met de eerste repetities van afgelopen zaterdag is een goede indruk gekregen van hoe het er in augustus uit zal zien tijdens de voorstellingen. Bij ‘Bries’ staat beleving centraal.Projectleider Bas Hendrickx: “De bezoeker wordt actief betrokken bij het landgoed. Al wandelend ga je van dans naar dans. Dans, muziek en natuur gaan op in één sprookjesachtige beleving. En dat allemaal op deze unieke locatie, waar romantiek vroeger centraal stond.”

Moderne choreografie

Choreografe Inge de Bruine is enthousiast over de eerste repetitie. Zij wil met haar voorstelling de bezoeker laten onderzoeken wat romantiek nu precies is. “Wie heeft er nog tijd om te mijmeren over romantiek? Met ‘Bries’ wil ik mensen daarin prikkelen. Is romantiek wandelen over het landgoed met al haar doorkijkjes, of is het juist jezelf en je liefde verstoppen in een doolhof of achter een haag waar niemand je ziet? Ik denk ook dat de culturele betekenis van romantiek verschilt per generatie, en dat maakt het zo interessant.” Aan clichés brandt Inge zich niet: “Romantiek associeer je snel met netjes, braaf. Maar romantiek kan ook spannend en wild zijn, vol verlangen voorbij razen. Daarin is nog zoveel te ontdekken.”

De choreografieën in de voorstelling zijn geïnspireerd door het landgoed en gecreëerd voor de specifieke locaties. Samen vertellen zij over romantiek anno nu in een sprookjesachtige sfeer en choreografie. Muzikanten begeleiden de dansers. De uitvoeringen op 15, 16, 17, 21, 22 en 23 augustus zijn tijdens en direct na de schemering, waardoor belichting ook een belangrijke rol zal spelen. Meer informatie over ‘Bries’, de voorstellingen en de kaartverkoop vindt u op www.bries2014.nl.

Bries is ook op Facebook te volgen (facebook.com/BriesDanst) en op Twitter (twitter.com/BriesDanst)

‘Bries’ is een onafhankelijke dansproductie van Stichting BeeldBepalend. De stichting produceert en ondersteunt inspirerende culturele projecten in Noord-Nederland die mensen bewuster maken van hun leefwijze en de (natuurlijke) leefomgeving van henzelf en anderen.

De dansvoorstelling ‘Bries’ – gedanst door studenten, jongeren en professionals uit het noorden - brengt dans en natuur, maar ook Groningen en Drenthe dichterbij elkaar. Aanleiding voor het produceren van deze dansvoorstelling vormde een eerdere samenwerking tussen de stichting en Natuurmonumenten die zich deels afspeelde rond Landgoed De Braak.