Database security is geen luxe

Persbericht geplaatst door johanmeijer op 12-09-2014

Uw database is een onmisbaar onderdeel van uw bedrijf. In uw database bevinden zich niet alleen de persoonsgegevens van uw klanten en leveranciers, maar ook uw gevoelige bedrijfsgegevens. Gegevens waarvan u niet wilt dat uw concurrent er zijn voordeel mee doet.

Database security is daarom geen overbodige luxe.
DeWet op de bescherming van persoonsgegevens ziet erop toe dat alle gegevens die u van uw klanten en leveranciers verzameld heeft, zorgvuldig worden behandeld. Wanneer deze gegevens uitlekken, op straat komen te liggen, of zelfs door derden verkocht worden, kunt u daarvoor beboet worden. In sommige gevallen wordt u zelfs gesommeerd een schadevergoeding te betalen aan de gedupeerden. Maar zelfs als dit niet gebeurt, dan is de schade door de slechte publiciteit niet te overzien. U verliest het vertrouwen van uw klanten - en terecht. Want hoe zou ú zich voelen als uw creditcardnummer plotseling in handen was van een crimineel?

Database security zorgt ervoor dat uw gegevens beschermd worden. Veel criminaliteit speelt zich tegenwoordig online af. Uw gegevens zijn geld waard. Niet alleen uw persoonsgegevens, maar ook uw bedrijfsgegevens. Specificaties, contractgegevens, al uw bedrijfsinformatie heeft u opgeslagen in uw databases. Uw hele bedrijfsvoering is afhankelijk van deze gegevens, die u in de loop der jaren opgebouwd heeft. Zonder deze gegevens ligt uw bedrijf stil. En mét deze gegevens kan uw concurrent u net een stapje voor zijn. Als deze uw prijzen en uw voorwaarden weet, kan hij immers steeds weer een net iets scherpere offerte doen dan u. Zorg er dus voor dat deze gegevens niet in handen komen van hackers.

Wat kunt u doen om uw database security te optimaliseren? Een goede gegevensbeveiliging begint natuurlijk bij het begin. Een database moet goed opgezet zijn om de integriteit van de data te waarborgen. Data moeten eenduidig zijn, en dezelfde data mogen niet meerdere malen voorkomen. Dit is een kwestie van ontwerp. Is de database relationeel opgezet, en zijn de invoerdata genormaliseerd? Dit is een kwestie voor een expert, en niet voor een stagiair of voor "iemand die het er even bij doet". Sommige database pakketten doen voorkomen alsof het wél zo makkelijk is, maar laat u niet voor de gek houden: database security begint bij het begin, en hiervoor zijn experts nodig.

Maakt u gebruik van een CMS? Ook achter een Customer Management System zit een database. Zoals elke database is deze kwetsbaar, en aangezien elke CMS deel uitmaakt van een standaardpakket, is deze zelfs extra kwetsbaar. Software die opgebouwd is volgens een standaard patroon, is immers aantrekkelijk voor hackers. Op deze manier kunnen ze veel systemen tegelijkertijd aanvallen. Vraag aan uw leverancier hoe de database security bij uw pakket geregeld is, of laat een externe consultant hiernaar kijken.