De belangrijkste Europese talen voor Nederland

Persbericht geplaatst door Alexander2103 op 27-06-2013
De belangrijkste Europese talen voor Nederland

Artikel: Belangrijkste Europese talen voor Nederland

Dat Europa belangrijk is voor de Nederlandse handel moge duidelijk zijn. Handelen zit in ons bloed. De Gouden Eeuw is een goed voorbeeld hoe bedreven wij Nederlanders zijn in handel drijven. Het is dan ook niet vreemd dat vandaag de dag de Nederlandse economie leunt op de import en export.

Nu vinden er veel economische verschuivingen plaats wereldwijd. Zo is China binnen een 'mum van tijd' uitgegroeid tot een economische supermacht. Ook Brazilië, Rusland en India zijn op het moment booming (deze vier landen worden tezamen ook wel de BRIC-landen genoemd). Voor Nederland geldt echter Duitsland nog altijd als belangrijkste handelspartner. Dit zal waarschijnlijk, mede door de ligging van beiden landen, ook nog wel een tijdje zo blijven. Betekent dit automatisch ook dat er door Nederlandse bedrijven veelal naar het Duits vertaald wordt?

Zoals bij elk proces is goede communicatie van groot belang, zo ook bij internationaal handel voeren. De internationalisatie heeft door de komst van het internet grote stappen gemaakt. Grenzen zijn aan het vervagen, maar de taalbarières blijven bestaan. Nu hebben wij bij Vertaalbureau Perfect onderzocht welke Europese talen het belangrijkst zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven.

Opvallend is dat niet het Duits, maar juist het Engels de belangrijkste Europese taal voor het Nederlandse bedrijfsleven is. In vergelijking met vorige jaren zien we dat het Engels steeds belangrijker wordt, en de andere talen juist steeds minder vaak worden gebruikt. Dit is ongetwijfeld het resultaat van de grote internationalisatie die momenteel plaatsvindt.