De gevolgen van steeds meer technologie in ons dagelijks leven

Persbericht geplaatst door Clickr op 19-03-2013

We kunnen er niet meer omheen. Overal worden we in onze omgeving geconfronteerd met technische apparaten, die ons leven “eenvoudiger “ moeten maken. Maar ga eens naar jezelf kijken, zijn al deze apparaten wel zo prettig of is juist het tegenovergestelde een feit?

De gevolgen van deze overdaad aan apparatuur zijn inmiddels goed zichtbaar. Door gebruik van al deze apparatuur, zitten we teveel, is onze lichaamshouding slecht, ervaren we stress omdat we altijd bereikbaar moeten zijn, lopen we rond met hoofdpijn omdat we de hele dag op een scherm zitten te kijken, om nog maar te zwijgen over de social media die we moeten volgen.

En let maar eens op je houding gedurende de dag en je behoort waarschijnlijk tot een risicogroep die een verhoogde kans heeft op RSI klachten.

Naast de lichamelijke klachten, verandert ook ons sociale gedrag. Waar vroeger in de bedrijfskantine in de lunchpauze een spelletje kaarten werd gespeeld of hevige discussies over de voetbal gaande waren, zijn we tegenwoordig massaal bezig met onze smartphones. Alle gezichten gericht op de telefoon en in zichzelf gekeerd druk bezig te sms en, whatsapp’en en de social media af te werken met al onze “digitale vrienden “.

Dus misschien is het tijd om onszelf eens de vraag te stellen of het geen tijd wordt om op andere manier met technologie om te gaan?

Op ons werk wordt vaak al goed voor ons gezorgd, we krijgen een ergonomische stoel, een goed bureau met alles erop en eraan en dat allemaal op kosten van de baas. Echter dat is niet voldoende. Je kunt een mooie auto hebben, maar zonder rijvaardigheid kun je er niets mee.

Hetzelfde geldt voor die mooie ergonomische werkplek. Je moet deze werkplek wel correct gebruiken en correct instellen. En je gedrag moet veranderen. Neem op je werk regelmatig een microbreak, maak een wandeling tijdens de lunch en zorg dat je in een goede houding achter je beeldscherm zit. Probeer bijvoorbeeld actief te zitten op je bureaustoel.

Ga thuis ook eens kritisch kijken naar de computer werkplek. Zet je mobiel tussendoor eens uit en plan het checken van je mail, whatapp en social media voor jezelf in. Je zult merken dat het veel voordelen en rust geeft.

Voor meer advies over gezond werken en ergonomische producten voor kantoor kunnen wij van Ergotoponline je goed van dienst zijn. Kijk voor meer informatie eens op onze website www.ergotoponline.nl of neem vrijblijvend contact op met +31 (0) 165 870209. Wij kijken graag met je mee.