De googlebot - wat doet die eigenlijk?

Persbericht geplaatst door adolC op 15-03-2013

Als je op zoek bent naar iets dan 'google' je het even en krijg je bijna instantaan duizende resultaten op de ingegeven zoekterm. Hoe komt Google aan deze resultaten? Deze worden opgevist uit de enorme index die Google rijk is. Deze index wordt dagelijk aangevuld met websites gevonden door de googlebot, een algorithme dat continu, dag in dag uit het internet afstruint. Dit programma controlleert regelmatig of er nieuwe informatie op webpagina's is geplaatst. Dit is ook de manier waarop nieuwe websites in kaart worden gebracht. Als de googlebot een website (welke al in de index) staat opnieuw bezoekt en daar een backlink aantreft naar een nog niet eerder bezochte site dan wordt deze link gevolgd en vervolgens wordt de nieuwe site ook toegevoegd aan de google index.

Als je een nieuwe website lanceert en je wilt dat deze naar voren komt in de zoekresultaten van google dan is het van belang dat er links worden gebouwd op andere sites die verwijzen naar jouw site, een proces dat ook wel linkbuilding wordt genoemd. Door links te plaatsen naar de nieuwe site wordt deze dus opgenomen in de google index maar dat alleen is niet genoeg om ook gevonden te worden in Google wanneer er een zoekopdracht wordt ingegeven. Als voorbeeld nemen we even een net nieuwe website van een fietsenmaker in Zwolle die wat meer naamsbekendheid en wat meer klandizie wil hebben.

het is de bedoeling dat deze site gevonden wordt op termen zoals 'fietsenmaker Zwolle'. Het lijkt een open deur, maar het is belangrijk dat deze term ook op de website zelf voorkomt in bijvoorbeeld de pagina titel en de tekst op de pagina's zelf. Dit heet onpage optimization. Als de googlebot op de nieuwe site terechtkomt en daar fietsgerelateerde termen tegenkomt dan is het duidelijk dat het thema van de website om fietsen draait. Dat is een noodzakelijk begin maar het is nog steeds niet genoeg om gevonden te worden in Google. Het is noodzakelijk dat er ook veel keywordlinks worden geplaatst naar de site met diverse anchorteksten zoals 'fietsenmaker Zwolle', 'repareer fiets Zwolle', 'fietswinkel Zwolle' etc. Ook is het belangrijk om links te plaatsen op verschillende typen sites, zoals directories, forums, blogs, artikelensites etc.

Was het een paar jaar geleden nog heel makkelijk om zelf te linkbuilden en de SEO resultaten zelf te meten is het tegenwoordig verstanding om de hulp in te schakelen van internet marketing bureaus en SEO consultants voor een goede SEO campagne.