De langsteen gezondste dag van het jaar komt eraan

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 19-06-2014
De langsteen gezondste dag van het jaar komt eraan

De Meern, 19 juni 2014. Op het noordelijk halfrond is21 juni de langste dag van het jaar, maar door het sterke verband tussen daglicht en gezondheidzou het ook heel goed als de gezondste dag van het jaar kunnen worden beschouwd.

Daglichtis belangrijk omdat het onzegezondheid zowel fysiek alsemotioneel beïnvloed. Langere dagen met meer daglichturen zorgen ervoor dat mensen positiever gestemd zijn en verbeteren onze productiviteit en efficiëntie. Volgens Per Arnold Andersen, hoofd van het Knowledge Centre for Daylight, Indoor Climate and Energyvande VELUX Groep, versterkt een blootstelling aan meer daglicht en frisse lucht ons immuunsysteem en maakt het ons minder gevoelig voor ziektes. "Daglicht en frisse lucht zorgen niet alleen voor een comfortabel huis, maar beïnvloeden ook onze geest op een positieve manier en helpen bijvoorbeeld depressies voorkomen. Daarnaast hebben daglicht en frisse lucht een positief effect op ons persoonlijke energieniveau en onze concentratie en maakt het bacteriën en ziektekiemen moeilijker om te overleven", vertelt Per Arnold Andersen.

Volgens de World Health Organization zijn naarschatting 10 tot 50% van de Europese woningen (afhankelijk van het land) te vochtig. Teveel vocht maakt een huis benauwd en zorgt vooreen bedompte geur, vaak veroorzaakt door een gebrek aan natuurlijke ventilatie en onvoldoende daglicht. Hierdoor ontstaat een risico op vocht gerelateerde ziekten zoals astma, allergieën, hoesten en een piepende ademhaling.

Het hele jaar voldoende daglichten frisse lucht
Volgens Andersen zijn er verschillende manieren om onze algemene gezondheid te bevorderen wanneer de dagen straks weer korter worden en het griepseizoen traditioneel begint. “Eén van de oorzaken dat we vatbaarder zijn in het zogenaamde griepseizoen, is dat we het grootste deel van de winter doorbrengen in gebouwen. En die hebben in veel gevallen een ongezond milieu. Eén van de manieren om dit te voorkomen is door het binnenmilieu te verbeteren door de binnenlucht regelmatig te verversen en voldoende daglicht binnen te laten. Dat is iets wat te veel van ons vergeten”, aldus Andersen.

Nuttige tipsom te zorgen voor meer daglicht en frisse lucht in huis*

1. Lucht het huis meerdere kerenper dag door 5 tot 10 minuten verschillende ramen tegen elkaar open te zetten. Door deze effectieve manier van ventileren verandert de binnenlucht zonder dat de kamer koud wordt.
  2. Opentijdens dit luchten ook een dakraam op zolder om een schoorsteeneffect te creëren. Vochtige, warme lucht trekt hierdoor vanuit het hele huis naar boven, en verdwijnt snel via het dakraam naar buiten.
  3. Hang kleding zoveel mogelijk buitente drogen en vergeet niet te ventileren tijdens het koken om vochtige lucht in huis zoveel mogelijk te voorkomen.
  4. Zorg voor genoeg daglicht in huis, vooral in belangrijke activiteit zones (werkplek, eettafel, speelplek van de kinderen), door nieuwe (dak)ramen of lichtkoepels te plaatsen of oude te vervangen. Door de hellende ligging in het dak leveren dakramen hierbij demeeste daglichttoetreding op.
  5. Open overdag uw gordijnen om daglicht binnen te laten. In de winter kan dit naast een prettigere woonomgeving tevens zorgen voor energiebesparing. Daglicht zorgt namelijk ook voor meer warmte in huis, waardoor minder elektrische verwarming nodig is.

* Bron: VELUX Knowledge Centre for daylight, energy and indoor climate

Over VELUX Nederland

De VELUX Groep zorgt al meer dan 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak. Het productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonweringen, rolluiken en op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie. Door te zorgen voor daglicht en frisse lucht kunnen deze producten tevens een bijdrage leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met de bouw van modelwoningenheeft de VELUX Groep concreet aangetoond dat gebouwen energieneutraal kunnen zijn én een hoog wooncomfort en een goed binnenklimaat kunnen hebben, waarbij maximaal gebruik is gemaakt van de zon als duurzame energiebron.

De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Meer informatie: www.velux.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935