De potentie van klimaatrenovaties

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 18-06-2013
De potentie van klimaatrenovaties

De VELUX Groep maakt zich hiervoor sterk in de publicatie van de G8-top van dit jaar “G8 Climate Change – The New Economy”.

Aangezien gebouwen 40% van de energievraag voor hun rekening nemen, spelen ze een essentiële rol bij het terugdringen van het mondiale energieverbruik. Een groot deel van Europa's doelstellingen voor de CO2-uitstoot in 2020 kunnen worden bereikt door het energiegebruik in bestaande gebouwen al in 2020 te halveren door middel van oplossingen die vandaag de dag al beschikbaar zijn. Dit zou niet alleen tot een grotere economische activiteit en werkgelegenheid leiden, maar verbetert ook de levensomstandigheden van de mensen die wonen, werken en leren in die gebouwen en minimaliseert tegelijkertijd de milieu-impact van gebouwen – driedubbel voordeel dus.

90% van de huidige gebouwen is in 2050 nog steeds in gebruik. Daarom biedt klimaatrenovatie in bestaande gebouwen onontdekte potentie. Recent onderzoek schetst dat als renovaties van bestaande gebouwen versneld werden opgepakt er gemiddeld tot wel 1 miljoen nieuwe banen kunnen worden gecreëerd in de periode tussen 2011 en 2050.

Het is echter niet genoeg om alleen te kijken naar maatschappelijke parameters en gebouwen te maken die energie-efficiënte en CO2 arm zijn. We moeten er ook voor zorgen dat gebouwen belangrijke menselijke factoren, zoals gezondheid en welzijn, ondersteunen en voeden door een comfortabel binnenklimaat te creëren op basis van daglicht en frisse lucht.

LichtAktiv Haus in Hamburg is één van de vele demonstratiegebouwen geïnitieerd door de VELUX Groep die laat zien hoe we aan de doelstellingen van 2020 kunnen voldoen. De bestaande woning onderging een klimaatrenovatie volgens de Active House principes en illustreert dat het mogelijk is om zowel de energie-efficiëntie als het binnenklimaat te verbeteren met een minimale impact op het milieu en met behulp van de kennis en bouwmaterialen die vandaag der dag beschikbaar zijn.

De belangrijkste kennis die uit de demonstratiegebouwen is opgedaan wordt naar voren gebracht in de VELUX bijdrage aan het G8-magazine, dat wordt gelezen door de deelnemende leiders aan de 39ste G8-top, uit alle delen van de wereld.

Lees het hele artikel “Climate renovation holds a huge potential”op pagina 32 van de webversie: http://view.digipage.net/go/g8climatechange2013/

In Nederland is het project De Poorters van Montfoort een voorbeeld van een klimaatrenovatie volgens de principes van Active House. Lees meer op www.velux.nl/depoorters

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al meer dan 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat.

De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl. of facebook.com/velux.nl

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons via twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl