Desktoppublishing – een vak apart

Persbericht geplaatst door Swarovski op 22-12-2011

Het in een drukpers zetten van letters met de hand ligt achter ons. Het meeste werk op het gebied van huisstijl Desktoppublishing (DTP) wordt vandaag de dag gedaan met de computer.


Maar gelukkig niet alles. Veel eerste versies van boekomslagen, tijdschrift indelingen en hele huisstijlen worden nog steeds met de hand op het papier gezet. Vandaar volgt een traject door scanners, software bewerking en, tot slot, de drukpers. De ontwerper zal elk afzonderlijk stapje beoordelen voordat hij verder gaat. Hierdoor kan je er zeker van zijn dat het eindresultaat voldoet aan de eisen en liefst, de verwachtingen overtreft.
DTP is ver gekomen sinds de eerste introductie in 1985. Uiteraard ligt hierbij een grote rol aan de enorme sprongen die computers in de laatste dertig jaar hebben gemaakt en de bijbehorende programma’s. Toch blijft er nog veel te doen. De toegankelijkheid van computers maakt immers ook die veel mensen zelf aan het ontwerpen slaan. De vraag is of iedereen dat kan...


Zonder het oog van een DTP’er worden de meest verschrikkelijke creaties op het web gezet of in digitale vorm rondgemailt. Nieuwsbrieven die zo vol zijn gepompt met Word-art dat je ogen pijn doen. Bedrijfslogo’s waarvan het ontwerp lijkt op het werk van een 4-jarige met een doos vetkrijt. Websites waar je nooit meer wil terugkomen. Een kleine zoektocht op google laat zien dat er veel, heel veel lelijks wordt gemaakt.


Vormgeving blijft ook echt een vak. De extra software en rekenkracht van computers zorgen ervoor dat een DTP’er zijn werk beter kan doen. Meer tijd kan besteden aan een huisstijl, en aan de ontwerpen in zijn geheel. Het kiezen van het juiste lettertype, zonodig het ontwerp van een heel nieuw font, zijn zaken waar een Desktoppublishing om zal blijven draaien. Niet alleen zorg dragen dat de juiste tekst op de juiste plek terecht komt, maar dat het geheel op zo’n manier gepresenteerd wordt, dat de lezer zijn ogen er niet af kan houden en wel verder moet lezen. Mensen zijn visueel ingesteld, we kijken liever eerst naar de verpakking en maken daarna de keuze of we het eens zijn met de inhoud.