Een portfolio maken, hoe moet dat?

Persbericht geplaatst door bosmanict op 24-02-2014

Je kunt voor verschillende doeleinden een portfolio nodig hebben. Grote BV's hebben een portfolio, maar een portfolio is ook belangrijk voor een ZZP'er of voor studenten en leerlingen van de middelbare school. In welke situaties is het allemaal benodigd dat mensen een portfolio maken?

Een portfolio maken voor school of studie
Leerlingen van de middelbare school of studenten moeten vaak een portfolio maken voor sommige vakken of opleidingen. Alle onderdelen die belangrijk zijn om een beoordeling te krijgen van de docent worden dan verzameld in een portfolio. Dit kan een fysieke map zijn, een zogenoemde portfoliomap, maar een portfolio kan ook op het internet worden gezet.

Een fotograaf en een portfolio
In een beroep waar een portfolio zeer gangbaar is, is het beroep van fotograaf. In zijn of haar portfolio neemt de fotograaf voorbeelden op van foto's waar de fotograaf erg tevreden over is. Toekomstige klanten of opdrachtgevers kunnen aan de hand van de portfolio van de fotograaf een indruk van het werk krijgen en bepalen of ze gebruik willen maken van de diensten van de fotograaf. Met een portfolio toont de fotograaf als het ware zijn of haar eigen identiteit.

Webdesign en portfolio
Webdesigners hebben ook vaak een portfolio. Als je een website laat maken dan wil je een goede indruk hebben van het werk dat de webdesigner levert. Een goede indruk kun je krijgen door de portfolio van de webdesigner te bekijken. Je weet dan ongeveer wat je kunt verwachten. Een portfolio maken is voor een webdesigner dan ook zeer van belang en een portfolio mag dan ook zeker niet ontbreken op de website van de webdesigner.

Andere beroepen en een portfolio
Ook voor andere bedrijven en zelfstandigen kan een portfolio van belang zijn. Wat voor werk je ook doet, het kan erg handig zijn om een mogelijke klant een indruk te geven van het werk dat je levert. Vooral voor bedrijven en personen die een dienst leveren is een portfolio van belang.