Energie besparen met zonwering

Persbericht geplaatst door RobertSpoelstra op 15-08-2012
Energie besparen met zonwering

Met zonwering is gemakkelijk een energiebesparing te realiseren. Het digitale informatiepunt 'Meer Met Zonwering' is in het leven geroepen om beleidsmakers en andere professionals op het terrein van energiebesparing in de gebouwde omgeving op deze besparingsmogelijkheid te wijzen. De website is een dienstverlening aan beleidsmakers, projectontwikkelaars, architecten, aannemers, de ruim 1000 ambachtelijke ondernemers in de zonweringsbranche en het brede publiek. De site is het energiebesparingsoffensief dat het HBA (Hoofd Bedrijfschap Ambachten) en sociale partners ook op beleidsniveau inzetten.

Energiebesparing door middel van zonwering

Het milieuprogramma “Schoon en Zuinig” heeft als een van de doelstellingen: energiebesparing in de gebouwde omgeving. Het doel is dat er 2 procent per jaar wordt bezuinigd, maar dat is tot op heden niet gelukt.

Tot 30 procent besparen

Zonwering kan een flinke bijdrage leveren aan de verbetering van de energieprestaties. Uit onderzoek door TNO in 2008 blijkt dat zonwering tot bijna 30 procent energiebesparing op het verwarmen en koelen van kantoren kan leiden. Onderzoek in een aantal grote Europese steden door Physibel in opdracht van ES-SO, de Europese brancheorganisatie van fabrikanten voor rolluiken, markiezen en zonweringsbedrijven, laat vergelijkbare uitkomsten zien. De overheid kan veel winst behalen door de toepassing van zonwering aantrekkelijker te maken.

Het belangrijkste doel van de website is erkenning van de bijdrage van zonwering aan het overheidsstreven naar energiebesparing. Deze erkenning wil het HBA concreet vertaald zien in het opnemen van zonwering in relevante NEN-normen, bouwrichtlijnen en nieuwe stimuleringsmaatregelen.

Oplossingen zijn er te over. Diverse architectuurbladen besteden juist in deze tijd aandacht aan zonweringoplossingen van fabrikanten als Verano, Velux, Duco en Reynaers. Bedrukte zonwering van Image Fabrics, een windvast ritssysteem van Luxaflex en wat te denken van het E-screen van een uit PET flessen gerecyclede C2C zonweringdoek van B&C projects?

Energietool

Op de website bevindt zich een energietool, waarmee u snel een overzicht van maand- en/of jaarverlopen van gas- en/of elektricteitsverbruik aan de hand van referentiegebouwen kunt maken. Tevens krijgt u in een oogopslag de verbruikskosten te zien, waarbij u het verbruikstarief naar eigen inzicht kunt aanpassen. De referentiegebouwen zijn ingedeeld naar isolatiegraden, rendementen en/ of bouwjaar.