Energie-efficiëntie in gebouwen effectiefste maatregel voor terugdringen uitstoot broeikasgassen

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 13-11-2013

De Meern, 13 november 2013. Gebouwen zijn goed voor ongeveer 40% van de mondiale energievraag en vertegenwoordigen dus een ongekende mogelijkheid, maar nog niet benut potentieel, voor het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Dit is één van de vele punten die naar voren zal worden gebracht door Jørgen Tang-Jensen, CEO van de VELUX Groep, tijdens het belangrijkste zakelijke evenement de World Climate Summit, die tegelijk met de UNFCCCCOP19 op 17 november plaatsvindt in Warschau,Polen.

"Energie-efficiëntie in gebouwen zou het eerste gebied moeten zijn waarnaar gekeken wordt bij het identificeren van effectieve beleidsmaatregelen om de uitstoot van broeikasgassen op nationaal en regionaal niveau te beperken", zegt Jørgen Tang-Jensen. De aanbeveling is in lijn met de conclusies van het Internationaal Energie Agentschap (IEA), die erop gewezen heeft dat de industrie-, bouw- en transportsector de beleidsterreinen zijn waar de grootste en meest efficiënte vermindering kan worden bereikt. Als binnen deze sectoren volledige inspanning wordt bereikt, zou de uitstoot al in 2020 kunnen worden gehalveerd, concludeert het IEA rapport ‘Redrawing the Energy-Climate Map’.

Klimaatverandering is ook het verbeteren van gezondheid en welzijn van mensen
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van het businessmodel en de producten van de VELUX Groep. Samen met een aantal andere mondiale bedrijven, zal de VELUX Groep tijdens de World Climate Summit haar volledige steun kenbaar maken om in 2015 een mondiaal bindend akkoord te bereiken tijdens COP21 in Parijs. "Het aanpakken van de klimaatverandering is echter niet alleen een kwestie van het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen, maar ook van het creëren van oplossingen die de gezondheid en het welzijn van mensen verbeteren en een verschil maken in hun dagelijks leven," benadrukt Jørgen Tang-Jensen.

Het strategische programma, Sustainable Living in Buildings, is de reactie van de VELUX Groep om de uitdagingen, waaronder klimaatverandering, van toekomstige generaties aan te gaan. "De ervaring met onze duurzame demonstratiewoningen, toont aan dat veel kan worden bereikt met duurzaam bouwen en renoveren, zoals verbeterde energieprestaties, een betere gezondheid en een hogere arbeidsproductiviteit," vervolgt Jørgen Tang-Jensen.

Voordeel van 104-175 miljard euro
Een studie van Copenhagen Economics schetst dat het jaarlijkse bruto voordeel van energie- efficiënte renovaties van gebouwen voor de samenleving in de EU op kan lopen tot 104-175 miljard euro in 2020, afhankelijk van het investeringsniveau tussen 2012 en 2020. Door het verbeterde binnenklimaat wordt het voordeel voor de volksgezondheid geschat op een bedrag van 42-88 miljard euro per jaar op het totale bedrag.

"We moeten naar de hele levenscyclus van gebouwen kijken en een meer holistische benadering toepassen wanneer we proberen om de energieprestaties te optimaliseren, om te voorkomen dat gebouwen niet te veel geïsoleerd worden met onvoldoende daglicht en toevoer van verse lucht. Dit is hoe wij een bijdrage kunnen leveren aan het creëren van een betere leefomgeving en een duurzame toekomst kunnen vormgeven", zegt Jørgen Tang-Jensen.

--///--

Over de World Climate Summit
De World Climate Summit is de grootste en meest spraakmakende conferentie van de privatensector tijdens de United Nations Framework Convention on Climate Change(UNFCCC) COP. De vierde jaarlijkse editie vindt plaats op 17 november 2013 in Warschau, Polen als het belangrijkste jaarlijkse zakelijke, financiële- en overheidsforum naast de UNFCCC COP 19 onderhandelingen. Het evenement zal worden ondersteund door een wereldwijde coalitie van 's werelds meest invloedrijke klimaatleiders, bedrijven, instellingen en mediaorganisaties. De World Climate Summit is onderdeel van een gezamenlijk evenement, Climate Solutions, bestaande uit de World Climate Summit op zondag 17 november en World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) op maandag 18 november. Climate Solutions wordt georganiseerd in samenwerking met de BMW Groep.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al meer dan 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken en op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie. De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat.

De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl. of facebook.com/velux.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons via twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl