Europese lidstaten niet op juiste koers voor doelstellingen CO2 reductie in 2020

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 09-03-2012

De Meern, 8 maart 2012. Op de openingsdag van de Batibouw riep Europees Commissaris voor het klimaat, de Deense Connie Hedegaard, de lidstaten en de industrie op hun verantwoordelijkheid niet te ontlopen in het kader van de Europese 2020 doelstellingen. Tijdens het druk bezochte symposium, een gezamenlijk initiatief van de VELUX Groep en Grundfos, schoven beide bedrijven ook hun oplossingen naar voren om die doelstellingen te halen.

In een strak pleidooi hamerde Europees Commissaris Hedegaard op de urgentie om nu en niet morgen, in actie te komen. “Zoals de zaken er nu voorstaan, halen we tegen 2020 nooit de vooropgestelde 20% minder CO2-uitstoot. In het beste geval 10%. Het is vijf voor twaalf”. Met deze duidelijke taal wilde Hedegaard de private en publieke sector wakker schudden. Ook de Europese lidstaten kregen een tik op de vingers. Denemarken vervult sinds 1 januari 2012 het voorzitterschap van de Europese Unie en zet in op een “groener, veiliger en verantwoordelijker” Europa, zoals de Deense ambassadeur in België Poul Skytte Christoffersen het omschreef.

Grootste opportuniteit in gebouwen
De Europese Unie besteedde in 2011 maar liefst 315 miljard euro aan de import van olie. “It’s no rocket science”, aldus Hedegaard, “om in te zien dat dit voor Europa een gigantisch potentieel is voor economische groei én brede financiering in de sector van hernieuwbare energie. We hebben allerhande labels en certificaten, maar we moeten veel sneller én massaal gaan omschakelen. Aangezien gebouwen verantwoordelijk zijn voor 40% van de totale energieconsumptie, ligt daar de grootste uitdaging.” Volgens Hedegaard botsen voorstellen inzake Europese energierichtlijnen voor gebouwen echter steevast op weerstand van de lidstaten die zich verschuilen achter het idee van ‘flexibiliteit’, om zelf te bepalen hoe zij die doelstellingen zullen halen. “En dat moet gedaan zijn, of we komen nergens”.

VELUX Model Home 2020
Hedegaard benadrukte dat de bestaande gebouwde omgeving de grootste kansen biedt. “Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die wél het voortouw nemen en oplossingen ontwikkelen die zelfs tot norm uitgroeien”. Hiermee introduceerde Hedegaard de initiatiefnemers de VELUX Groep en Grundfos, die elk uit de doeken deden welke oplossingen vandaag de dag al bijdragen aan de 2020 doelstellingen of er zelfs ver op vooruitlopen.

VELUX benadrukte het belang van de positieve energiebalans van (dak)ramen, die mits de juiste plaatsing en installatie een effectief energieleverancier worden. De bewijzen daarvoor zijn al voorhanden: VELUX (ver)bouwde op diverse locaties in Europa zes experimentele modelwoningen, CO2-neutrale woningen waarvan nauwlettend het verbruik gemeten en in kaart wordt gebracht en die focussen op energie-efficiëntie, binnenklimaat en milieuvriendelijkheid.

Grundfos: verborgen kansen
Als grootste leverancier van pompen wereldwijd, wijst Grundfos erop dat pompen zowel in de particuliere als commerciële sector de grootste verborgen kansen bieden: als alleen Duitsland bijvoorbeeld al zijn oude pompen zou vervangen door hoogefficiënte, wat perfect mogelijk met de huidige ‘plug&play’ systemen, zou het prompt twee kerncentrales kunnen sluiten.

Active House Alliance
Grundfos en de VELUX Groep zijn stichtende leden van de Active House Alliance, een platform waar tientallen bedrijven, van bouwbedrijven tot studiebureaus, kennis en ervaring delen om gebouwen in de toekomst energieneutraal te maken, met inbegrip van een gezond en comfortabel binnenklimaat.

Meer informatie:
www.activehouse.info
www.velux.nl/modehome2020
www.grundfos.nl

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Over Grundfos Groep
De Grundfos Groep wordt vertegenwoordigd door 82 bedrijven in 45 landen. Daarenboven worden de Grundfosproducten op de markt gebracht door verdelers in een groot aantal landen. Met een jaarlijkse productie van meer dan 16 miljoen pompen, is Grundfos ‘s werelds grootste pompenfabrikant. Circulatoren voor verwarming en airconditioning en andere centrifugaalpompen voor industriële toepassingen, vuilwaterpompen en doseerpompen, zijn de belangrijkste producten. Momenteel is Grundfos de grootste circulatoren fabrikant ter wereld, met een marktaandeel van ongeveer 50 procent in deze markt. Naast pompen, produceert Grundfos ook motoren. Tevens ontwikkelt en verkoopt Grundfos state-of-the-art elektronica voor monitoring en sturingen voor pompen en andere systemen en de BioBooster en NoNox producten die deel uitmaken van de nieuwe business activiteiten.

Voor meer informatie over de VELUX Groep kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.
Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern