Eurospar in Mechelen kiest voor elektronische dotmatrix-labels van TOSHIBA TEC

Persbericht geplaatst door Influx PR op 19-12-2011
Eurospar in Mechelen kiest voor elektronische dotmatrix-labels van TOSHIBA TEC

Amersfoort/ Mechelen,19 december 2011 – Eurospar Mechelen is de eerste zelfstandige supermarkt in de Benelux die de Electronic Shelf Labels (ESL) met Pricer Dotmatrix-technologie van TOSHIBA TEC gaat gebruiken. TOSHIBA TEC Benelux is de toonaangevende leverancier van automatiseringsoplossingen voor de retail en industrie. Met de elektronische labels van TOSHIBA TEC behoort handmatig labelen tot het verleden, is de kans op fouten bijna uitgesloten, bespaart een winkelier veel geld en verhoogt hij zijn omzet.

Uit onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat de kassa in voedingsmiddelenzaken en doe-het-zelfwinkels in België bij bijna vijf procent van alle barcodes een prijs aangeeft die afwijkt van de prijs in de winkelrekken. Buiten de verwarring die dit oplevert voor klanten, kost dit soort fouten de retailer geld. De prijs in het schap is namelijk de prijs die de klant wettelijk moet betalen. Steeds meer winkels gaan daarom over tot digitale prijslabels met ‘elektronische inkt’. De huidige generatie, gebaseerd op LCD-technologie, maakt fysieke stickers met artikelomschrijving en barcode echter niet overbodig. Bovendien ondersteunt een LCD-label slechts een beperkt aantal vooraf gedefinieerde elektronische zones in het label.

Daarom lanceert TOSHIBA TEC een nieuwe generatie labels op basis van de elektronische Dotmatrix-technologie van de Zweedse fabrikant Pricer. Op deze op pixels gebaseerde Electronic Shelf Labels (ESL’s) kunnen retailers omschrijvingen, houdbaarheidsdatum, land van herkomst, logo's en zelfs scanbare barcodes elektronisch vermelden. Bovendien kan een moederbedrijf zoals Spar Retail op elk moment de informatie over, of de prijs van, een product op afstand doorsturen naar alle aangesloten Spar- of Eurospar-winkels in België. De winkelier importeert de wijzigingen in zijn lokale artikeldatabase. Bij prijswijzigingen kan hij beslissen om deze over te nemen of er van af te wijken. Het systeem past wijzigingen zowel bij de kassa als in het schap aan. Daarmee is de prijs in het schap en bij de kassa altijd gelijk. Handmatig labelen is niet meer nodig, omdat ook de barcode en de artikelomschrijving vermeld staan op het label. Hierdoor kunnen retailers aanzienlijk besparen op loonkosten.

ESL’s van TOSHIBA TEC maken het supermarktbeheer bovendien eenvoudiger en flexibeler. Zo kan een winkelier een ‘last minute’-aanbieding snel op de labels vermelden en de prijzen van bederfbare producten aanpassen, zoals groenten, fruit en ander voedselproducten met beperkte houdbaarheidsdatum. Met speciale aanbiedingen snel inspelen op de houdbaarheidsdatum, maakt dat een supermarkt minder snel producten hoeft weg te gooien. Dit verhoogt de omzet.

“De Dotmatrix-labels zijn de toekomst voor iedere retailzaak. Wij hebben echter besloten deze nieuwe technologie nu al in te zetten. Ruim 6.000 producten zijn uitgerust met de elektronische schaplabels”, zegt Jan Merckx, Zaakvoerder Eurospar Mechelen. “Het is prettig om een early adopter te zijn. Als zelfstandige supermarkt profiteren we hiermee in een vroeg stadium van alle concurrentievoordelen die dit systeem biedt. We zijn nu veel flexibeler met speciale acties en aanbiedingen. Dit zal de omzet verhogen. Daarnaast besparen we flink op arbeidskosten, nu het handmatig labelen helemaal tot het verleden behoort. Bovendien zullen discussies over een verkeerde prijs aan de kassa nagenoeg niet meer voorkomen. Dit biedt het kassapersoneel meer rust en geeft prijszekerheid aan onze klanten."

“De keuze van de Eurospar in Mechelen om deze nieuwe winkeltechnologie te implementeren, getuigt van een grote visie”, zegt Jean Paul Lardenoye, Sales Manager Retail Nederland bij TOSHIBA TEC. “De Dotmatrix-labels van TOSHIBA TEC brengen zoveel voordelen met zich mee, dat het niet lang zal duren voordat elke detailhandel deze technologie zal omarmen. In de eerste helft van 2012 zullen nog twee andere zelfstandige supermarkten de Electronic Shelf Labels (ESL) met Pricer Dotmatrix-technologie implementeren. Kortom, een technologie die alleen maar aan populariteit zal winnen."

Over TOSHIBA TEC Corporation
TOSHIBA TEC Corporation, vierde op 21 februari 2010 zijn 60e verjaardag en is één van de belangrijkste bedrijven in de TOSHIBA-groep op het vlak van digitale producten. Het bedrijf is wereldwijd actief en zijn gamma bestaat uit POS- ( Point of Sales ) systemen voor de retailsector (grootste marktaandeel in Japan), barcode printing- en RFID- ( Radiofrequentie-identificatie) systemen voor productieomgevingen, logistiek en retail, en MFP (Multi-Function Peripheral) voor kantoorgebruik. TOSHIBA TEC Corporation blijft nieuwe producten ontwikkelen voor efficiënte bedrijfsprocessen en mikt daarbij op innovatieve meerwaarde voor de klant. Meer informatie is te vinden op de TERIS website: www.toshibatec-eu.nl

Voor redactionele informatie:
Gerline van Wijnen/ Hilde Mussche - Influx PR, tel: +31 (0)55 3663034 of toshiba@influx-pr.com

Tenzij anders gespecificeerd en/of gecrediteerd zijn alle afbeeldingen, illustraties, tekst en tekeningen, logo's en logotypes auteursrechtelijk beschermd door en/of handelsmerken van de respectieve eigenaars. Alle rechten voorbehouden.

Meestgebruikte trefwoorden
van Influx PR: