Flexibiliteit schept plezier.

Persbericht geplaatst door adriaank op 28-05-2014

Flexibiliteit schept plezier.

In de draaimolen van het leven moeten we dagelijks proberen een zo groot mogelijke aaneenschakeling van gelukkige momenten te creëren. Het eerste probleem dat we daarbij aantreffen is dat we allemaal, op een minimale uitzondering na, moeten werken. Dat betekent inspanning, verplichtingen en minder tijd voor plezierige dingen zoals bijvoorbeeld reizen. We laten de workaholics of werkverslaafden voor de goede orde van zaken even buiten beschouwing in dit artikel.

Zowel voor de traditionele werknemers die voor een baas werken als voor de zelfstandige ondernemers, ook wel zzp’ers genoemd, beginnen de werkverplichtingen nieuwe en betere vormen aan te nemen. In het eerste geval zijn we natuurlijk afhankelijk van de werkgevers of ondernemers waarmee we een dienstverband ondertekend hebben. In het tweede geval kunnen we zelf beslissingen nemen die ons werk aantrekkelijker maken en ons meer ruimte verschaffen voor hobby’s en familie.

Het magische woord in dit verhaal is flexibiliteit. Voor alle werkende mensen schept flexibiliteit nieuwe werkverhoudingen die een ieder iets gelukkiger kunnen maken. Dit betekent niet dat we minder productief gaan werken. Diverse onderzoeken hebben inmiddels bewezen dat de productiviteit zelfs hoger ligt als we de werknemers flexibel laten werken. Bij flexibel werken is het aantal geïnvesteerde uren minder belangrijk dan het resultaat en de effectiviteit. Werk en privé-leven kunnen op die manier veel beter gecombineerd worden.

Als we over flexibiliteit spreken hebben we het niet alleen over het aantal uren dat we aan ons werk besteden. Nog belangrijker is de werkplek die we kiezen. Waarom moeten we altijd naar het bedrijf om te werken? In Nederland is er een immens aanbod aan kantoorruimtes die vanaf één uurtje gehuurd kunnen worden. Tegen zeer aantrekkelijke prijzen kunnen bedrijven hun werknemers hier laten werken. Zzp’ers kunnen met hun laptop door heel Nederland reizen en overal een werkplek vinden waar ze in alle rust en met de beste voorzieningen hun activiteit kunnen ontplooien. Mensen met vrije beroepen zoals architecten, vertalers, ontwerpers, seo-professionals, etc. kunnen bij gebruik van deze werkplekken heel flexibel werken en plezier en werk veel beter combineren.

Het is nu de taak aan de werkgevers de flexibiliteit binnen hun bedrijven te verhogen. De werknemers in het algemeen en speciale groepen, zoals bijvoorbeeld de werkende moeders, zullen dit enorm waarderen. En een verhoging van de productiviteit streeft iedere ondernemer na.