Forse daling asbest in Nederland

Persbericht geplaatst door brittmeijer op 19-08-2015
Asbest dakplaten verboden in 2024
Asbest experts voorspellen de komende jaren een forse daling van het aantal asbest toepassingen in Nederland. Goed nieuws vinden milieuorganisaties. Asbest werd vóór 1993 veelvuldig toegepast voor het verstevigen en brandwerend maken van diverse materialen die vooral in de bouw regelmatig toegepast werden.

De overheid heeft besloten om per 1 januari 2024 een verbod in te voeren op asbesthoudende dakbedekking op alle gebouwen in Nederland. De meeste asbest vindt men op daken in de agrarische sector. Ruim driekwart van het totaal aantal asbest daken in Nederland bevindt zich binnen de agrarische sector. Toch twijfelen asbest experts en brancheorganisaties nu al of deze doelstelling haalbaar is. Er is namelijk tot op heden geen enkele subsidie beschikbaar voor asbest verwijdering. Enkel voor agrarische bedrijven die het op dit moment goed gaat is het interessant om hun daken asbest vrij te laten maken door de mogelijkheden met behulp van de investeringsaftrek. Ook bestaat er een regeling waarmee boeren subsidie krijgen wanneer ze na het verwijderen van asbest, zonnepanelen op hun dak leggen. Echter is het algemeen bekend dat het de meeste boeren op dit moment niet goed gaat. Door concurrentie uit Oost-Europa moeten veel boeren met lede ogen toezien hoe de prijs per product daalt. Ze kunnen bijna niet meer concurreren met de lage productprijzen.

Desondanks voorspelt ook asbest expert Marcel Raazelust een forse daling van het totaal aantal asbest in Nederland. "Afgelopen jaar werd het totaal aantal asbest in Nederland geschat op 17 miljoen ton. Dat is klinkt zorgwekkend, maar het meeste asbest is niet schadelijk zolang er niet gesloopt of verbouwd wordt. Door het verbod zal in de toekomst asbest in Nederland op grote schaal verwijderd worden. Dat zijn goede ontwikkelingen en wij zijn blij met deze afname." Ook heeft Raazelust een tip voor particulieren en bedrijven die te kampen hebben met asbest: "Asbest verwijderen moet je door een professioneel en gecertificeerd bedrijf laten doen. Ga er niet zelf aan beginnen want de gezondheidsrisico's daarvoor te groot." De voordelen van asbestverwijdering zijn dat de waarde van uw pand stijgt en de gezondheidsrisico's afnemen.
Meestgebruikte trefwoorden
van brittmeijer: