Goede ventilatie voor een gezond binnenklimaat wordt kinderspel

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 01-05-2014
Goede ventilatie voor een gezond binnenklimaat wordt kinderspel

Goed ventileren is nodig om een gezond binnenklimaat te creëren. Waar dit vroeger automatisch ging via kieren en naden, gebeurt dit in de goed geïsoleerde woningen van vandaag vaak onvoldoende. Uit onderzoek blijkt dat ventileren net als vele andere dagelijkse handelingen wordt aangestuurd door gewoontes en dat veel mensen daardoor vergeten om hun woning regelmatig te ventileren.Hierdoor heeft één op de tien woningen last van schimmelvorming of bevat fijnstof. Daarom hebben de VELUX Groep en RENSON speciaal voor de nieuwe generatie VELUX dakramen een zelfregulerend ventilatierooster ontwikkeld, die zorgt voor een gezonde woning zonder dat bewoners ergens aan hoeven te denken.

Gezonde woning belangrijk
De gemiddelde Europeaan brengt 90 procent van zijn tijd door in gebouwen. Daarom is het nodig dat we onze woningen en kantoren zowel ‘s zomers als ‘s winters meerder keren per dag ventileren. Als we dit niet doen neemt de luchtvochtigheid toe en daarmee het risico op gebouwschade, schimmels en huismijt. “Maar het is niet alleen een woning die leidt onder de luchtvochtigheid. De gezondheid van de bewoners en gebruikers loopt ook risico. Onze gezondheid staat namelijk in nauw contact met onze omgeving. Onderzoek heeft aangetoond dat als je langere tijd in een ruimte met schimmels en huismijt doorbrengt, je een hoger risico loopt op astma en allergieën. En naast de medische risico’s heeft het binnenklimaat ook grote invloed op ons concentratievermogen, productiviteit en algemene welzijn. Daarom is regelmatig ventileren zeer belangrijk,” vertelt Michel Kalis, commercieel directeur van VELUX Nederland.

Ventileren is een gewoonte
Een onderzoek van de Deense antropoloog Bettina Hauge naar het belang van ventilatie in Franse, Engelse, Deense en Schotse woningen, laat zien dat bewoners het luchten van hun woning vooral belangrijk vinden in overgangsperioden, bijvoorbeeld als we opstaan in de ochtend, thuiskomen van het werk of als er een ander seizoen begint. Deze gewoontes geven bewoners het idee dat hun woning leeft én een plek is waarin geleefd kan worden. Net als vele andere dagelijkse handelingen geldt ook voor ventileren dat het aangestuurd wordt door gewoontes en dat veel mensen vergeten om hun woning op regelmatige basis te ventileren.

Meer wooncomfort en minder energieverlies
Daaromhebben de VELUX Groep en Renson hun kennis gebundeld en een innovatief zelfregulerend ventilatierooster ontwikkeld. Deze discrete oplossing is eenvoudig te monteren op handbediende VELUX dakramenvan de nieuwe generatie.“Door het zelfregulerende karakter hebben bewoners garantie dat er genoeg frisse lucht door het rooster binnenkomt. Hij neemt de ventilatie van de hele ruimte voor zijn rekening en draagt hierdoor bij aan een gezond binnenklimaat. Voor de bewoners betekent dit een gezonde woning zonder dat ze ergens aan hoeven te denken,” aldus Kalis.

Bij de ventilatie-unit wordt binnenkomende lucht gereguleerd door een klep die automatisch reageert op drukverschillen en windsterkte. Hierdoor blijft de binnenkomende lucht op ieder tijdstip en seizoen ongeveer gelijk, zelfs bij hoge windsnelheden, zonder dat de gebruiker de ventilatieklep hoeft te bedienen. Bewoners ervaren hierdoor meer wooncomfort, want de kwaliteit van de binnenlucht blijft optimaal en ze hebben minder last van tocht of kou. Daarnaast daalt het energieverbruik en wordt energieverlies voorkomen.Met deze zelfregulerende ventilatie-unit voldoen VELUX dakramen als eerste aan de eisen van het Bouwbesluit.

Speciaal voor de nieuwe generatie
De zelfregulerende ventilatie-unit past op alle handbediende VELUX dakramen van de nieuwe generatie. De unit is helaas niet te combineren met elektrische bediende dakramen of wanneer een handbediende buitenzonwering is toegepast. Op dakramen van de vorige generatie kan de regelbare ventilatie unit Ventil+ worden toegepast.

Meer informatie: www.velux.nl/ventilatie-unit

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935