Graafschapspeler Rogier Meijer en Volvo dealer Harrie Arendsen delen fietsverlichting uit op scholen

Persbericht geplaatst door Harrie Arendsen B.V. op 28-04-2011

19 april, Leerlingen van groep 7 van basisschool De Galamaschool uit 's-Heerenberg en groep 8 van de St-Jozef school uit Aalten ontvingen 19 april allemaal noodverlichting voor op hun fiets. Tijdens hun jaarlijkse Verkeersexamen zet Volvo dealer Harrie Arendsen zich samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Stichting Kanjers voor Kanjers (SKVK) in voor veilige verkeersdeelname van kinderen door goede fietsverlichting. Deze fietsverlichting werd de kinderen gratis aangeboden door Volvodealer Harrie Arendsen met vestigingen in Doetinchem, Ruurlo en Zevenaar.

Na uitgebreide voorlichting in de klas door Eddy ten Broeke van VVN over het belang van zichtbaarheid in het verkeer, kregen de leerlingen hun nieuwe fietsverlichting overhandigd door niemand minder dan Graafschapspeler en Kanjers voor Kanjers ambassadeur Rogier Meijer. De stichting heeft als doel het welzijn van het kind te bevorderen, in het bijzonder door middel van sport en spel.

In de leeftijdsgroep 10 tot 15 jaar vallen jaarlijks 15 dodelijke slachtoffers en 350 gewonden tijdens het lopen en fietsen. Het Verkeersexamen is daarom van groot belang in de (verkeers)opvoeding van kinderen. Volvodealer Harrie Arendsen Doetinchem B.V onderstreept het belang van goed verkeersonderwijs. Frank Arendsen, algemeen directeur: “We zien het als onze verantwoordelijkheid veilige auto’s te maken en aandacht te besteden aan veiligheid. Niet alleen in de auto, maar ook daarbuiten.Zo hebben we bijvoorbeeld het Pedestrian Detection Systeem waarbij een auto zelf kan stoppen wanneer een botsing met een voetganger dreigt. We voelen ons ook zeer betrokken bij de veiligheid van kinderen die lopend of op de fiets deelnemen aan het verkeer en vinden het belangrijk onze bijdrage te leveren aan het Verkeersexamen. Daarom voorzien we deze kinderen van noodverlichting op hun fiets ten behoeve van hun zichtbaarheid.”

Onderzoek van VVN toont aan dat fietsers in het algemeen te weinig aandacht voor verlichting hebben. 63% van de ondervraagden zegt pas te controleren of de verlichting werkt wanneer men de verlichting nodig heeft. Woordvoerder Michel van der Maas: “Het verkeersexamen is al bijna 80 jaar een belangrijke activiteit van Veilig Verkeer Nederland om kinderen op verantwoorde wijze in het verkeer te laten deelnemen. Zichtbaarheid door goede verlichting en reflectie speelt daarbij een belangrijke rol, zowel in de winter als in de zomermaanden! We zijn daarom erg blij met de bijdrage van Volvodealer Harrie Arendsen. Het is belangrijk om kinderen hier in een vroeg stadium bewust van te maken.”

Jaarlijks nemen ca. 200.000 kinderen deel aan het Verkeersexamen. Het examen bestaat uit een schriftelijk deel met vragen over verkeersregels en een praktisch gedeelte waar het toepassen van verkeersregels in verkeersituaties wordt gecontroleerd. Met dit initiatief stimuleert VVN goed verkeersonderwijs.

In het kader van de samenwerking met VVN vroeg Volvo eerder aandacht voor het belang van het dragen van een fietshelm. Servais Knaven deelde namens Harrie Arendsen in september 2010 gratis POCito fietshelmpjes uit aan kinderen van groep 3 in Zevenaar. Harrie Arendsen Ruurlo B.V. deelde gratis fietshelmpjes uit aan kinderen van groep 3 in Lochem.

Speciale dank aan Rogier Meijer, Daisy Leemreize en John Theissen van SKVK, aan Eddy ten Broeke van VVN en natuurlijk aan de St-Jozef en Galamaschool. Mede dank zij hen is het mogelijk geworden dit project uit te voeren.

Meestgebruikte trefwoorden
van Harrie Arendsen B.V.: