Heren- en damesmode mag hetzelfde zijn

Persbericht geplaatst door Jaap23 op 17-02-2016
Koppen speelgoed
De scheidingslijn tussen mannen en vrouwen vervaagt al tientallen jaren, maar in de winkels zien we nog wel duidelijk onderscheid, van mannenshampoo en mannencrème tot herenmode. Sinds kort zijn er een aantal nieuwe concepten waarbij die scheidslijn tussen mannen en vrouwen op het gebied van mode is verdwenen. Deze zogenaamde uniseks winkels bleken in het verleden al een groot succes en dat is opgepikt door de grotere modeketens.

Genderneutrale mode

Of genderneutrale mode het straatbeeld wordt in Nederland is nog moeilijk te zeggen, maar er zijn grote ontwikkelingen gaande. Gek dat veel mensen het niet vreemd vinden dat mannen en vrouwen dezelfde All-Stars dragen, vrouwen vaak wijde t-shirts aantrekken of boyfriend jeans, maar het wel vreemd zouden vinden als mannen en vrouwen uit dezelfde rekken zouden winkelen. Dit verschil zou volgens moderedacteuren van de Amerikaanse nieuwssite Quartz moeten verdwijnen. Zij zijn voorstander van het afschaffen van mannen- en vrouwen afdelingen.

Geen hokjes meer

Naast het feit dat de kledingkeuze wordt uitgebreid voor zowel mannen als vrouwen, zou het voor die mensen die niet graag in een hokje worden geplaatst worden een uitkomst zijn. Zij hoeven zich niet meer opgelaten te voelen, omdat iedereen overal kan shoppen en niets vreemd is.

Speelgoedafdelingen

Sommige winkels hebben al stappen gezet en hebben een genderneutrale afdeling in het leven geroepen (‘everyone’). Ook hebben veel winkels al de bordjes als ‘jongens’ en ‘meisjes’ weggehaald op speelgoedafdelingen.

Selfridges

De modeketen Selfridges in Groot-Brittannië heeft in het verleden al een pop-up store opgezet voor genderneutrale kleding, genaamd Agender. Hun klanten moeten zich vrij voelen om te winkelen waar ze maar willen, zonder dat er een label op wordt geplakt. Ze willen stereotypes uit de weg gaan en alle beperkingen opheffen om mensen ongegeneerd te kunnen laten winkelen en kleren te laten kopen die zij mooi vinden. Het concept was een succes en de kans is groot dat er een daadwerkelijk winkel van wordt gemaakt in de toekomst.