Het Handboek Chatbot is uit: een must read voor marketing, sales en services managers

Persbericht geplaatst door klantinteractie kenniscentrum op 29-04-2011
Het Handboek Chatbot is uit: een must read voor marketing, sales en services managers

Martine Ferment en Frans Plat van de Stichting Klantinteractie Research Centrum (KIRC) hebben de mogelijkheden van de chatbot op een rij gezet voor marketing, sales en services. In het Handboek worden 35 interessante inzichten beschreven.

‘Chatbots zijn in staat om ruim 30% van de klantvragen te beantwoorden met een oplossingspercentage van meer dan 98%.’

‘In het algemeen geven klanten en website bezoekers de voorkeur aan een helpfunctie met een gezicht, gezichtsuitdrukkingen en een persoonlijkheid.’ Of: ‘Chatbots stimuleren de ‘socialness’ van websites en daarmee de perceptie van persoonlijk contact, persoonlijke aandacht en persoonlijke ervaringen.’ Dat zijn enkele van de 35 inzichten die een uitgebreide analyse van beschikbare literatuur en praktijkcases, en interviews met ervaringsdeskundige managers heeft opgeleverd.

Volgens de onderzoekers is het verbazingwekkend dat contact centers, en ook marketing en verkoop, nog zo weinig gebruik maken van chatbots.

Meer informatie vindt u op de website van de Stichting KIRC.