Het verhaal van Samsonite

Persbericht geplaatst door johanmeijer op 23-09-2014

De oprichter van Samsonite koffers, Jesse Shwayder, ziet het levenslicht in 1882 en wordt geboren in de Amerikaanse staat Colorado. Als jonge man verhuist hij naar New York en doet veel ervaring op met het aan de man brengen van koffers. Als kofferverkoper van het merk Seward Trunk & Bag Company leert hij de fijne kneepjes van het vak. Na een paar jaar haalt hij echter geen voldoening meer uit zijn baan. In maart 1910 besluit hij definitief de stap te wagen. Shwayder keert terug naar Denver en investeert zijn totale vermogen van 3500 dollar in de oprichting van Samsonite koffers. In de eerste decennia richt hij zich met zijn bedrijf niet alleen op de productie van koffers, maar maakt hij ook inklapbare tafels en ander handzaam meubilair In 1912 komt zijn broer Maurice bij Samsonite. Samen reizen ze door de regio van Denver om de verkoopcijfers te stimuleren. Dat lukt en al snel sluit een derde broer, Sol, zich aan bij het duo om een verdere groei van Samson te realiseren. Later zou Sol de juridische kant op zich nemen. Met de komst van de twee laatste Shwayder broers, Ben en Mark, halverwege de jaren '20 was het familiebedrijf Samsonite compleet. Al snel barst de toenmalige kantoorlocatie uit zijn voegen, waarna Jesse Shwayder en zijn broers besluiten een nieuw en groter zakelijk onderkomen te zoeken, zodat Samsonite koffers nog groter kon worden.

Opkomst door middel van marketing

Door middel van het plaatsen van advertenties in catalogi maakte ook andere delen van Amerika kennis met de producten van Samson. Vooral in het oosten van de Verenigde Staten zijn Samsonite producten populair. Als er één ding was wat de familie Shwayder al vroeg had begrepen, is dat een slimme marketingcampagne een product kan maken. De keuze van de Shwayder broers om een duurder product van hoge kwaliteit te maken was een bewuste. De koffermarkt is ten tijde van de oprichting van zijn bedrijf al behoorlijk drukbevolkt. Shwayder beseft dat het moeilijk zal worden om voet aan de grond te krijgen tussen zijn prijsvechtende concurrenten. Hij kiest er daarom voor om zich op een andere doelgroep te richten. De koffers van zijn concurrenten zijn veelal stukken goedkoper, maar dat is dan ook te merken aan de kwaliteit. Als consument wist je nooit zeker of je koffer (en de inhoud) een lange reis wel zou overleven. De Shwayder broers doen het anders. Onder het mom van 'goedkoop is duurkoop' produceert hun bedrijf vanaf het begin degelijke koffers die beduidend meer geld kosten, maar garandeert de klant daarbij wel een duurzaam product dat jaren meegaat.