Het verleden van de koffer

Persbericht geplaatst door johanmeijer op 03-09-2014
Al sinds het begin der tijden reist de mens en sinds datzelfde begin bestaat er de noodzaak iets te verzinnen om je spulletjes mee te kunnen nemen. Waar men voor de middeleeuwen voornamelijk tassen maakte om mee te nemen op het paard of de ezel, daar begon men in de middeleeuwen met het maken van koffers. De knapzak werd ingeruild voor de hutkoffer. Deze grote houten hutkoffers waren loodzwaar en werden vervoerd door hulpjes met behulp van draagpalen. Omdat ook de middeleeuwers door hadden dat grote houten koffers niet heel erg praktisch zijn, ging men op zoek naar lichtere en sterkere materialen.
Evolutie van de koffer
Als variant tussen de hutkoffer en de knapzak bestond er ook een soort weekendtas. Die weekendtas evolueerde na 1850 langzaam in de koffer. In dezelfde periode kregen slimme ondernemers ook door dat er geld te verdienen was aan de handel in koffers. Het waren immers de welgestelden die het zich konden veroorloven om te reizen en zij wilden dit natuurlijk enkel in stijl doen! Om die reden ontstonden in die tijd een aantal tassenhuizen, zoals Goyard en Louis Vuitton. Ze maakten chique koffers en tassen van het mooiste leer. In Engeland en Nederland zag je echter veel minder leren koffers. Daar werden de koffers gemaakt van koeienmaag, een plaatmateriaal uit geperst papier van katoenvezels. Dit was goedkoper en lichter.
Koffers in de twintigste eeuw
Toen in het begin van de twintigste eeuw de immigratiestroom op gang kwam, kreeg ook de kofferhandel een boost. De afzetmarkt werd anders en groter, aangezien nu ook ‘gewone’ mensen koffers nodig hadden. Sinds het begin van de vorige eeuw richten tassen- en kofferfabrikanten zich steeds meer op ‘de gewone man’, zeker in de huidige tijd waarin men bijna elke westerling wel één keer op vakantie gaat per jaar! Het handwerk werd ingewisseld voor het fabriekswerk en de koffers werden steeds goedkoper. Technologische innovatie heeft er voor gezorgd dat de kwaliteit er echter niet onder lijdt. Sterker nog, de concurrentie onder de fabrikanten is zo hevig dat het een continue strijd is om de lichtste, beste en goedkoopste koffer te vervaardigen en daar plukt iedere reiziger de vruchten van!