Hoe kies je de perfecte huisstijl

Persbericht geplaatst door Swarovski op 11-06-2012
Hoe kies je de perfecte huisstijl

Weinig is voor een DTP professional zo belangrijk als de huisstijl. Je identiteit, je uitstraling naar binnen en buiten zelfs je missie is er diep mee verbonden. De keus voor een huisstijl is dan ook niet een beslissing die je zo maar even neemt.

Voor veel mensen en bedrijven is het kiezen van een huisstijl ontwerp gevoelswerk. Er moet een connectie bestsaan tussen hetgeen de organisatie doet, op wat voor manier voorstelt en wat de uitstraling moet zijn. Een goed ontwerp combineert deze onderdelen en zorgt dat de som der delen een sterk en herkenbare uitkomst biedt.

Een krachtige en memorabele huisstijl zorgt ook voor extra bekendheid. Herkenbaarheid in het straatbeeld, maar ook op de mat zorgt ervoor dat je sneller gelezen wordt, contacten je naam onthouden en, als je product net zo goed is als de uitstraling, ook weer terugkomen.

Een huisstijl ontwerp hoeft overigens geen kapitalen te kosten. Als er een goede verstandhouding is tussen de werkgever en de vormgever, kan je binnen weinig tijd grote vooruitgang boeken. Op grond van een goed gesprek en een aantal duidelijke kaders zal er dan een ontwerp worden gemaakt dat de gewenste uitstraling het beste tot zijn recht laat komen.

Hoe uitgebreid dit moet kan een bedrijf zelf bepalen. Bedrijfskleuren, een logo en briefpapier zijn een begin. Maar soms gaat huisstijl een stap verder. In dat geval kan er ook een typografisch ontwerp worden gemaakt zodat een organisatie een eigen lettertype voor haar correspondentie kan voeren.

De basis blijft echter altijd hetzelfde: Uitstraling, identiteit en missie. Deze drie zuilen zorgen ervoor dat de eerste indruk meteen de gewenste is.