International VELUX Award 2012 open voor registraties

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 30-09-2011
International VELUX Award 2012 open voor registraties

Gebruik van daglicht als bouwsteen in het ontwerpproces

De Meern, 30 september 2011. Bij de toekomstige ontwikkeling van gebouwen is het belangrijk het energiegebruik en de uitstoot van CO2 te verminderen en daglicht als energiebron te gebruiken. Daarbij is de uitdaging voor architecten en lichtontwerpers om het effect van daglicht in hun ontwerp te optimaliseren. Daarom organiseert de VELUX Groep voor de vijfde keer de International VELUX Award (IVA). Met als thema ‘Light of tomorrow’ daagt de IVA architectuurstudenten wereldwijd uit om het gebruik van daglicht in de architectuur te verkennen en alsbouwsteen in hun ontwerpen mee te nemen. De winnaars van de IVA ’12 worden beloond met een totaal van 30.000 euro aan prijzengeld. Studenten die deel willen nemen kunnen zich van 1 oktober 2011 tot 1 maart 2012 registreren.

De International VELUX Award 2012 stimuleert niet alleen duurzame ideeën en oplossingen voor nieuwe gebouwen, maar ook voor de bestaande gebouwvoorraad in steden en woonwijken. De IVA is op zoek naar bijdragen die een duidelijke energiestrategie combineren met een specifieke focus op de gezondheid en het welzijn van mensen die wonen en werken in die gebouwen.

“Onze ambitie is het bevorderen van daglicht, frisse lucht en de kwaliteit van het leven. Daarom presenteren we om de twee jaar de International VELUX Award om studenten uit te dagen met ideeën te komen voor toekomstige duurzame architectuur. Wij maken hierbij gebruik van de 'nieuwsgierigheid en moed’ van de studenten om sociale, psychologische en milieuaspecten van zonlicht en daglicht te verkennen,” aldus Michel Kalis, Commercieel Directeur van VELUX Nederland B.V.

Internationale jury
Om het mondiale karakter van de International VELUX Award goed weer te geven, is de vakjury als volgt samengesteld: Alvaro Siza(Portugal), Brigitte Shim (Canada), Peter Stutchbury (Australië) en Francis Kéré (Burkina Faso, maar woonachtig in Duitsland). Alle juryleden richten zich op duurzame architectuur met betrokkenheid voor locale milieuproblematiek en klimatologische omstandigheden. Ze hebben in verschillende landen gebouwen ontworpen, hebben ervaring als docent opgedaan en artikelen gepubliceerd. Per Arnold Andersen (Denemarken), hoofd van de afdeling Daylight, Energy and Indoor Climate, vertegenwoordigt dit jaar de VELUX Groep in de jury.

“Wij zijn verheugd dat we een gerenommeerdpanel van juryledenkunnen presenteren met verschillende culturele achtergronden, nationaliteiten en benaderingen van architectuur. Dit zal de integriteit van de jury versterken en de leerlingen hopelijk aanmoedigen zich in te schrijven voor de IVA ‘12 en hun inspirerende projecten in te dienen voor de sluiting op 6 mei 2012,” zegt Kalis.

Nederlandse winnaars
Tijdens de vorige editie hebben meer dan 2.300 studenten gereageerd op de uitdaging en zich geregistreerd voor de IVA ‘10. De drie winnende projecten werden uiteindelijk gekozen uit 673 projecten van 280 architectuuropleidingen uit 55 verschillende landen.Joe Wu, een Chinese student aan de Technische Universiteit Delft was één van de prijswinnaars. Naast Joe behoorden zijn medestudenten van de TU Delft Yan Shi & Chung-Kai Yang en de Nederlandse Berte Daan tot de acht eervolle vermeldingen.

De IVA wordt georganiseerd in samenwerking met de International Union of Architects (UIA) en de European Association for Architectural Education (EAAE). Er zijngeen specifieke categorieën of vereisten over het gebruik van VELUX producten. Het totaal van 30.000 euro aan prijzengeld wordt uitgereikt aan student en docent tijdens een internationaal evenement ergens in Europa in oktober 2012.

Studenten die het voornemen hebben om aan de IVA ’12 deel te nemen, dienen zich voor 1 maart 2012 te registreren. Impressies van de ingezonden projecten van de IVA ’10 en meer actueleinformatie zijn te vinden op www.velux.nl/iva.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Naast een ruim aanbod van dakramen en daglichtsystemen voor hellende daken biedt het VELUX productprogramma oplossingen voor platte daken. Het assortiment van de Groep bestaat bovendien uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare intelligente producten, producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. VELUX Technology levert tevens originele VELUX onderdelen aan onze partners werkzaam op het gebied van raamdecoratie voor dakramen.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. In zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat. De opgebouwde kennis uit het project wordt vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

-///-

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal

Tel: 030-6.629.679