K4 energieadvies: groene denktank voor bedrijfsleven

Persbericht geplaatst door BodeMedia op 18-09-2012

EMMELOORD - Nog even en dan moeten vrijwel alle gebouwen zijn voorzien van een energielabel. ‘Maar daar is Nederland zich nog niet van bewust’, zegt Hans Hansma van K4 Architecten bna uit Emmeloord. Daarom ontwikkelde K4 een groene denktank K4 energieadvies voor het afgeven van energielabels en maatwerkadviezen voor energiebesparing.

De nieuwe Europese regelgeving voor zogeheten utiliteitsgebouwen (alle niet-woongebouwen) gaat in op 1 juli volgend jaar. ‘Dan moeten alle nieuwe bedrijfsgebouwen bij de oplevering een energielabel hebben, net als gebouwen ouder dan tien jaar die wisselen van eigenaar of huurder’, legt Hansma uit.

Dat heeft nogal wat consequenties, weet de bouwprojectleider. ‘Daar staan pandeigenaren en aannemers nog helemaal niet bij stil. Aannemers zullen voortaan het bouwproces controleerbaar moeten administreren. Anders lopen ze het risico een lager milieulabel te krijgen, met alle gevolgen van dien.’

Maar duurzaam bouwen levert veel meer op, weet Hansma. 'Het zorgt ook voor minder ziekteverzuim, gelukkiger werknemers en is goed voor onze leefomgeving. En dan is het ook nog eens vaak kostenbesparend.’

K4 architecten bna is al jaren thuis in duurzaam bouwen. 'Maar omdat er nog heel veel milieu- en energiebesparende maatregelen genomen worden waarin de impliciete kansen voor betere en comfortabeler gebouwen blijven liggen, hebben we besloten de kennis en kunde te verbreden.'

Directeur Dirk Klaver volgt daarom een post HBO-opleiding Duurzame Energieopwekking en Hans Hansma ging in de schoolbanken om zich te kwalificeren als gecertificeerd Energie Prestatie Adviseur Utiliteitsbouw (EPA-U).

Bedrijfsleven, instellingen en overheden kunnen nu bij K4 Energieadvies terecht voor energielabels èn maatwerkadvies. ‘In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) kunnen wij pandeigenaren en hun gebruikers op weg helpen met deskundige adviezen en uiteindelijk voorzien van een nieuw energielabel.’

En daar zijn niet altijd rigoureuze of dure maatregelen voor nodig. ‘Alleen de buitengevel isoleren of de begane grond na-isoleren kan al veel schelen. Of kiezen voor HR++-glas, dat door een speciale coating nog meer isoleert dan dubbel glas.’

De functie van EPA-U adviseur zit Hansma als gegoten. ‘Ik heb veel ervaring in de bouw. Daardoor ken ik de processen, ik weet hoe er wordt gewerkt. En dus kan ik heel gemakkelijk onze groene kennis daaraan toevoegen.’

Die groene kennis heeft bij K4 wel een polderse nuchterheid. 'Een maatwerkadvies levert meerdere mogelijke maatregelen op en bijbehorende investeringen en rendementen. Zo kan voor elk budget gekeken worden naar wat haalbare maatregelen zijn.’

Meer informatie over K4 energieadvies is te vinden op www.k4energieadvies.nlen als u liever belt op nummer 0527-612160, dan staan we u graag te woord. Of kom naar de Markt van de Toekomst op vrijdag 21 september op het Ecopark in Emmeloord, waar K4 ook aanwezig is.