Kritiek MKB op lagere snelheid A27

Persbericht geplaatst door HenkHoekstra op 04-10-2012
Kritiek MKB op lagere snelheid A27

Automobilisten en de VerkeersInformatieDienst zien helemaal niets in het verlagen van de maximum snelheid op de A27 bij Utrecht. Een linkse meerderheid in de Tweede Kamer wil de maximumsnelheid over een lengte van zo’n 11 kilometer verlagen van 100 naar 80. Daarmee hopen de politici een rij bomen in natuurgebied Amelisweerd te sparen.

Juist meer files

Gevreesd wordt echter dat het verlagen van de snelheid juist meer files veroorzaakt. Het verbreden van de snelweg tussen knooppunt Lunetten en Rijnsweerd is al jarenlang onderwerp van discussie. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil het fileprobleem verhelpen door er twee keer zeven rijstroken neer te leggen, een nipte Kamermeerderheid is echter tegen. Volgende week is een spoeddebat over de zaak.

Dichtslibben van de wegen

Patrick Potgraven van de VerkeersInformatieDienst vreest dat het knelpunt nu helemaal dichtslibt. "Als je zuiver kijkt naar de doorstroming, is het niet zo’n goed idee. Onderzoek heeft aangetoond dat bij tachtig kilometer per uur een homogeen verkeersbeeld ontstaat. Dat betekent dat iedereen langzamer gaat rijden omdat ze bang zijn voor een prent. Zo belemmer je juist een goede doorstroming.”

MKB ontevreden

Loodgieter Dave Dronkers uit Nieuwegein rijdt dagelijks over het stukje A27. Verlagen van de snelheid is volgens hem het laatste wat je moet doen. "Zo vererger je de problemen juist. Mensen die harder willen dan de ander gaan juist voor opstoppingen zorgen. Gewoon een paar banen erbij en de problemen zijn opgelost.”

Manuel Zwiers (52), slotenmaker uit Zwolle zit al jaren op de weg. Hij denkt dat het verlagen van de snelheid geen oplossing biedt. "Dat heeft geen enkele zin. Langzamer rijden helpt niet. Uit ervaring weet ik dat het verkeer zo niet gaat doorstromen, iedereen blijft dan naast elkaar rijden. Een extra strook is het enige dat helpt.”

Bos gered

In tegenstelling tot de loodgieters, dakdekkers en slotenmakers juichen actiegroepen die al jaren strijden voor het behoud van het natuurgebied en het terugdringen van de geluidsoverlast de plannen juist toe. "Een uitstekend voorstel”, jubelt Jos Kloppenborg van Vrienden van Amelisweerd. "Het gaat om een kort stukje snelweg tussen twee grote verkeerspleinen. Nu mag je daar honderd kilometer per uur. Als je met het verlagen van de snelheid naar tachtig kilometer het bos kan redden, zou dat prachtig zijn. Het gaat wel om bomen van 150 jaar oud die een grote waarde vertegenwoordigen.”

Ook Angela Gallé van bewonersvereniging Laat Lunetten niet Stikken is blij met het linkse plan dat de rij bomen in natuurgebied Amelisweerd moet sparen. "Wij juichen dit initiatief toe. Er is heel lang gedacht dat het verbreden van de A27 naar twee keer zeven rijstroken de enige oplossing zou zijn. Wat wij willen, is een discussie over alternatieve wegen om het gebied te behouden en geluidsoverlast te verminderen.”