Kun je overgewicht krijgen van nagellak?

Persbericht geplaatst door Jaap23 op 22-11-2016
De combinatie overgewicht en nagelproducten (deze kun je bijvoorbeeld vinden op www.nailbar.nl) klinkt niet erg logisch. Toch is er uit onderzoek gebleken dat je van het ingrediënt trifenylfosfaat (ook wel TPHP genoemd) aan kunt komen. Dit ingrediënt zit in veel nagelproducten. Er is nu een database om te zien in welke beautyproducten dit ingrediënt zit.

Amerikaanse universiteit
Onderzoekers van de Amerikaanse Duke University kwamen er samen met de onderzoeksorganisatie Environmental Working Group achter dat in bijna de helft van ruim 3.000 nagelproducten die ze getest hebben TPHP zit. TPHP zorgt ervoor dat de nagellak vloeibaar blijft, beter op je nagels blijft zitten en dat het een duurzaam product is. Echter is TPHP niet goed voor je gezondheid, omdat het je hormonen in de war kan maken. Hier zou je obesitas van kunnen krijgen.

Het ingrediënt binnenkrijgen
Als je nagellak draagt waar TPHP in zit is de kans heel groot dat je dit binnen krijgt. De onderzoekers hebben bij 26 vrouwen nagellak aangebracht waar het ingrediënt in zit. Tussen de tien en veertien uur later hadden alle testpersonen zeven keer meer Difenylfosfaat in hun plas dan normaal. De Difenylfosfaat blijft in je lichaam achter nadat deze de TPHP heeft afgebroken.

Geen nagellak meer dragen?
Zoals genoemd komt het ingrediënt in bijna de helft van de nagellakproducten voor. Wil dit dan zeggen dat je nagellakproducten voor altijd moet ontwijken? Want ons betreft niet. In de database kun je zien welke producten het ingrediënt bevatten. Ook kun je hier zien welke andere gezondheidsgevaren er zijn als er TPHP in nagellak zit. Je krijgt heus niet ineens overgewicht als je vaak nagellak op hebt, maar probeer er wel op te letten dat je het zo min mogelijk binnen krijgt. Op die manier kun je voorkomen dat je er last van krijgt en ongewenste bijwerkingen krijgt.