La Rosa de Maastricht 5 november op Kasteel Aerwinkel met Joodse volksmuziek

Persbericht geplaatst door HermezPR op 07-10-2017
La Rosa de Maastricht, foto Thom Neil Frijns

Posterholt – Na het gepassioneerde concert van Claudia y Manito presenteert Stichting Cultureel Aerwinkel 5 november La Rosa de Maastricht. Onder de noemer “Layla Layla” brengt dit kleurrijke gezelschap op Kasteel Aerwinkel in Posterholt ‘mit herts un mit gefil’ Joodse volksmuziek ten gehore.

Het programma omvat klezmer, Jiddische liederen en Sefardische balladen. Klezmer en de Jiddische lider maken deel uit van de cultuur van de Asjkenazische Joden, die in Midden- en Oost-Europa woonden. De Sefardische balladen behoren tot het cultureel erfgoed van de Sefardim, de Joden die in Spanje en Portugal woonden. Zij spraken Ladino, ook wel Judeo-Spaans genoemd.

De titel is afgeleid van een slaapliedje uit Israël; layla betekent nacht. Tussen de vrolijke, uitbundige klezmermelodieën door, wordt de bezoeker van Kasteel Aerwinkel 5 november namelijk door La Rosa de Maastricht getrakteerd op enkele oude, originele pareltjes van tederheid; drie heel bijzondere slaapliedjes, elk in een andere taal (Hebreeuws, Jiddisch, Ladino).

La Rosa de Maastricht

La Rosa de Maastricht bestaat intussen acht jaar en wordt gevormd door Paula Paashuis (viool), Mariette Koolhoven (zang), Philip Kees (gitaar) en Mylene Schrijen (bas).

Paula Paashuis studeerde viool aan het conservatorium van Maastricht. Ze was violiste van het Residentieorkest en eerste altvioliste in het Limburgs Symfonie Orkest. Op het moment is ze muzikaal actief in meerdere kleine ensembles.

Mariette Koolhoven komt uit een muzikaal nest en is van jongs af aan bekend met Joodse volksmuziek. Ze heeft een passie voor taal en muziek. Dankzij haar professionele kennis van het Spaans, kan zij de Sefardische balladen toelichten en zo toegankelijk maken voor het publiek.

Philip Kees is als professioneel muzikant al meer dan twintig jaar actief in diverse muziekgroepen, waaronder trio La Roche en Da Musica. Hij treedt op in binnen- en buitenland.

Mylene Schrijen is tenorsaxofoniste. Sinds 2004 is ze als saxofoondocente verbonden aan de Stedelijke Muziekschool van Hasselt. Naast saxofoon, bespeelt ze andere rietinstrumenten en contrabas. Ze maakt onder meer deel uit van een bigband, een mambo orkest en een gipsy trio. In 2017 is ze als bassiste La Rosa de Maastricht komen versterken.

Kaarten reserveren

Kaarten voor de voorstelling van La Rosa de Maastricht, 5 november om 14.00 uur, kosten 16 euro voor volwassenen en 8 euro voor jongeren tot en met 16 jaar. Kaartverkoop via www.cultureelaerwinkel.nl en aan de deur. Reserveren is mogelijk via 06-21-92-47-02 en via reserveren@cultureelaerwinkel.nl. Vermeld dan uw naam, woonplaats en het gewenste aantal kaarten voor volwassenen en/of jongeren.

Cultureel Aerwinkel

De organiserende Stichting Cultureel Aerwinkel biedt elk seizoen een gevarieerd muzikaal programma voor bezoekers uit Midden-Limburg. De stichting bestaat uit vrijwilligers die hun passie voor muziek graag met anderen delen. Alle concerten vinden plaats op Kasteel Aerwinkel, Aerwinkelsallee 1, 6061 GT, Posterholt. Meer informatie over de stichting en het concert van La Rosa de Maastricht is te vinden op www.cultureelaerwinkel.nl.