Laatste voorbereidingen Esperanza Loop

Persbericht geplaatst door Merelbrouwer op 26-09-2012

Stichting Camino Seguro zet zich op 30 september in voor kinderen in Guatemala

Dit weekend gaat alweer de derde editie van de Esperanza Loop van start. Stichting Camino Seguro Nederland organiseert op 30 september 2012 wederom dit unieke internationale benefiet evenement tijdens de jaarlijkse Zilveren Kruis Achmea Loop. Zo’n 50 lopers zullen de hardloopschoenen aantrekken voor het goede doel met aansluitend een borrel in café Madame Marlie op de Grote Markt in Haarlem. Stichting Camino Seguro wil met dit evenement geld ophalen voor het project Camino Seguro in Guatemala. De Nederlandse stichting zamelt geld in voor scholing van kinderen die leven rondom de vuilnisbelt van Guatemala stad. “Er hebben zich dit jaar meer dan 40 deelnemers aangemeld voor de loop,” laat Haarlemmer Suzanne Koppen, voorzitter van stichting Camino Seguro, weten.

Het bestuur van Camino Seguro is al maanden bezig met de voorbereidingen voor het evenement. “Het bijzondere aan deze loop is het internationale aspect ervan,” aldus voorzitter Koppen. “Op meer dan 15 locaties in Noord Amerika, Guatemala en Europa zullen mensen samen rennen voor Camino Seguro”. Zelfs in Guatemala zullen de kinderen van het project vijf kilometer rennen. Suzanne: “Het gaat niet alléén om het ophalen van donaties. Voor de kinderen die leven op de vuilnisbelt van Guatemala stad kan sport ook bijdragen aan doorzettingsvermogen en een positief zelfbeeld”.

Als gevolg van de kredietcrisis zag de stichting de afgelopen jaren haar donaties teruglopen. Het plan werd daarom opgevat om een benefietevenement te organiseren. Over de invulling hiervan hoefde de stichting niet lang na te denken. Een aantal van de bestuursleden rende al langer mee met de Zilveren Kruis Achmea Loop. “Opeens bedacht ik me: zou het niet mooi zijn om sport te koppelen aan het goede doel?” aldus Suzanne. Zo onstond het idee van de sponsorloop voor jong en oud. De leeftijden van de deelnemers variëren dit jaar van 3 tot 62 jaar.

Over Camino Seguro: Camino Seguro werd in 1999 opgericht door de Amerikaanse Hanley Denning. De organisatie ondersteunt de kinderen die rond de immense vuilnisbelt van Guatemala Stad wonen en streeft naar een betere toekomst voor hen en hun families. Camino Seguro helpt deze kinderen de vicieuze cirkel van armoede, verwaarlozing, drugsgebruik en criminaliteit te doorbreken door middel van scholing. Camino Seguro betaalt de onderwijskosten van de kinderen die naar lokale openbare scholen gaan. Bovendien zijn er programma’s ontworpen waarin de kinderen zich verder kunnen ontwikkelen om armoede te overwinnen. Daarmee zijn 500 kinderen meer dan vijf volle dagen van de vuilnisbelt en straat en bereiden zij zich voor op een zelfstandige toekomst.

Noot voor de redactie:Voor meer informatie over de Esperanza Loop of Camino Seguro kunt u contact opnemen met Merel Brouwer (0649118253) of kijk op www.caminoseguro.nl