Langste dag van het jaar ook gezondste dag van het jaar

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 21-06-2012
Langste dag van het jaar ook gezondste dag van het jaar

De Meern, 21 juni 2012. In een groot deel van de wereld is 21 junide langste dag van het jaar. Naast de dag met de meeste uren daglicht, kan deze dag ook heel goed worden gezien als de gezondste dag van het jaar. Want meer daglicht en frisse lucht versterkt ons afweersysteem waardoor we minder vatbaar zijn voor ziekten. Een ruimte in huis of op kantoor is volgens het Bouwbesluit alleen een verblijfsruimte als er sprake is van voldoende daglichttoetreding. In het vernieuwde Bouwbesluit is een nieuwe methode opgenomen om de hoeveelheid daglicht door dakramen, erkers en dakkapellen te berekenen. Ook daglicht door dakramen kan hierdoor worden meegenomen als volwaardige daglichttoetreding. Het Bouwbesluit sluit daardoor beter aan op de praktijk. Zolders worden regelmatig gebruikt als woon- of slaapruimte. Voldoende daglicht en frisse lucht in die ruimte is dan van groot belang en essentieel voor de gezondheid.

Een verblijfsruimte moet volgens het Bouwbesluit 2.60 meter hoog zijn. Zolders voldoen hier vaak niet aan en worden in het ontwerp daarom als onbenoemde ruimte genoteerd. Door de situatie op de woningmarkt worden steeds meer zolders in gebruik genomen als woon- of slaapruimte. Daglicht en frisse lucht is dan van groot belang en essentieel voor de gezondheid. “Daglicht regelt het biologische systeem van bewoners: het slaap- en waakritme en bepaalde hormoonniveaus. De aanpassing van de daglichtnorm in het Bouwbesluit zorgt ervoor dat deze nu beter aansluit op praktijksituaties. Dankzij de nieuwe rekenmethode kan de zolder nu wel worden meegenomen in de berekeningen en kan aantoonbaar worden gemaakt of deze een goede daglichttoetreding heeft of niet. Dit biedt enorme kansen om veel daglicht binnen te laten wanneer bijvoorbeeld zolders met dakramen worden ontworpen,” aldus Truus de Bruin,voorzittervan de daglichtcommissie en Universitair Hoofddocent Bouwfysica aan de TU Delft. “Gelukkig zijn er steeds meer tools voorhanden, zoals de VELUX Daylight Visualizer, waarmee al in een vroeg stadium van het ontwerpproces de daglichtprestaties van een gebouw kunnen worden bepaald.”

Minimale normen, maximaal benutten
Toch gaat het in het vernieuwde Bouwbesluit nog steeds om minimale daglichtcondities. “Het Bouwbesluit schrijft een minimale hoeveelheid daglichtoppervlakte in een woning voor van 10% van de vloeroppervlakte. Volgens ons had dit best wat meer mogen zijn. Daglicht zorgt voor een prettig en gezond binnenklimaat en bespaart flink op de energierekening. In de winter en het voor- en najaar vervangen de warmte en het licht van de zon de centraleverwarming en het kunstlicht. De extra warmte die je met dakramen in de zomer in huis haalt, kun je opvangen met goede buitenzonwering. De winst van goede daglichttoetreding over het hele jaar weegt zonder twijfel zwaarder dan welk nadeel ook. En helemaal op de langste dag van het jaar,” aldus De Bruin.

Ouderen meer daglicht nodig
Hogere daglichtnormen komen met name voor wanneer er voor specifieke doelgroepen gebouwd wordt. Ouderenwoningen en woonzorgfuncties zijn een goed voorbeeld. Met de jaren wordt daglicht belangrijker voor je welbehagen en woonplezier. De Bruin: “Het is niet makkelijk te aanvaarden dat je ouder wordt. Een goede hoeveelheid daglicht kan mensen helpen prettiger in het leven te staan. Maar ook voor jongeren geldt datdaglicht en frisse lucht ons afweersysteem versterkt, waardoor we minder vatbaar zijn voor ziekten.”

Per Arnold Andersen van het Daylight Knowledge Centre van de VELUX Groep legt uit hoe daglicht en natuurlijke ventilatie van invloed zijn op onze algemene gezondheid en stemming.Bekijk de video op: www.velux.nl/overvelux/pers/langstedag.aspx.

-///-

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De opgebouwde kennis uit het project wordt gedeeld en vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern