Lichtkoepels verbeteren binnenklimaat van woningen met plat dak

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 23-01-2013
Lichtkoepels verbeteren binnenklimaat van woningen met plat dak

De Meern, 23 januari 2013. Daglicht en frisse lucht zijn essentieel voor ons welzijn. We besteden 90% van onze tijd in gebouwen, dus is het belangrijk dat we ook in die uren voldoende frisse lucht en daglicht krijgen, of we nu onder het hellende of platte dak verblijven. Daarom heeft de VELUX Groep een lichtkoepel voor platte en flauw hellende daken ontwikkeld.

Verbeterd binnenklimaat
Studies uitgevoerd door experts van het VELUX Knowledge Centre1)in samenwerking met erkende ingenieurs2) laten zien dat daglicht en frisse lucht door het dak helpen om het binnenklimaat van een woning te verbeteren. Een slecht binnenklimaat kan invloed hebben op onze gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Er moet rekening worden gehouden met daglicht en frisse lucht door het dak wanneer woningen gebouwd of gerenoveerd worden. "Door tegelijkertijd ramen in de gevel en dakramen of lichtkoepels te openen, wordt een schoorsteeneffect gecreëerd. Hierdoor wordt de lucht in de ruimte veel sneller ververst dan anders mogelijk zou zijn. In deze wintermaanden kunnen hierdoor grote hoeveelheden verse lucht een ruimte binnenkomen zonder dat deze meer dan noodzakelijk afkoelt. De bewoner geniet dus van een dubbel voordeel wanneer een lichtkoepel wordt toegepast. In de kamer wordt niet alleen meer daglicht door het dak gecreëerd, maar ook meer wooncomfort. En dat is waar het allemaal om draait; je goed en comfortabel voelen in je eigen woning", aldus Michel Kalis, commercieel directeur van VELUX Nederland.

Lichtkoepels sinds 2008
In 2008 heeft de VELUX Groep besloten dat daglicht en frisse lucht beschikbaar moest zijn via ieder dak. Het doel dat de VELUX Groep zichzelf had gesteld was dat de daglichtoplossing voor platte of flauw hellende daken van dezelfde hoge kwaliteit moest zijn als een VELUX dakraam. Het resultaat was de lichtkoepel, die Michel Kalis, beschrijft als revolutionair in zijn vakgebied. "Toen we onze lichtkoepel vijf jaar geleden lanceerden, was het een innovatief ontwerp, waarbij we strenge eisen hebben gesteld aan de isolatiewaarde, energie-efficiëntie, regengeluidreductie, esthetiek en veiligheid. Kortom, we wilden een echt kwalitatief hoogwaardig product leveren aan bewoners die niet onze traditionele dakramen konden installeren."

Energie-efficiënt en inbraakwerend
De hoge isolatiewaarde werd bereikt door een uniek ontwerp bestaande uit een glaselementaan de binnenzijde en een koepel aan de buitenzijde. Het resultaat was een lichtkoepel voor het platte dak met een veel hogere energie-efficiënte en regengeluidreductie dan de meeste andere producten op de markt. Ook voldeden de VELUX lichtkoepels als eerste aan inbraakwerendheidstests, waarmee ze het Politiekeurmerk Veilig Wonen®ontvingen.

Intelligent besturingssysteem
De lichtkoepel werd goed ontvangen en is door de jaren heen verfijnd, met nieuwe functies en accessoires. Hij is bijvoorbeeld verkrijgbaar in een elektrische versie met een intelligente afstandsbediening die de woning kan ventileren. Dit zorgt voor een beter binnenklimaat in de woning. Het systeem kan de lichtkoepel ook automatisch sluiten in geval van regen. "Door onze lichtkoepel te voorzien van een regensensor, voorkomen we de situatie die de meeste van ons waarschijnlijk wel kennen. Je bent niet thuis en het begint te regenen. Je kunt je niet herinneren of je je ramen hebt gesloten en begint je zorgen te maken. Wanneer je een elektrische lichtkoepel hebt die automatisch sluit bij de eerste regendruppels, hoef je je daar geen zorgen meer om te maken", zegt Kalis.

Buitenzonwering op zonne-energie
Een andere finesse is de mogelijkheid om een buitenzonwering op zonne-energie toe te passen. De buitenzonwering wordt geplaatst tussenhet glaselement en de koepel en houdt de zonnestralen tegen wanneer je de temperatuur in huis laag wilt houden. Kalis: "De buitenzonwering op zonne-energieis een uniek product voor onze lichtkoepel. Het is zeer eenvoudig te installeren en wordt bediend met een afstandsbediening. De buitenzonwering wordt aangestuurd door zonne-energie, dus het kost niets om te laten werken, behalve een beetje energie van de zon. En omdat de buitenzonwering wordt geplaatst boven de ruit, komen de zonnestralen niet de kamer in, wat cruciaal is wanneer je de temperatuur laag wilt houden”.

1)VELUX Knowledge Centre: DEIC – Daglicht, Energie en Binnenklimaat

2)Uit monitoringrapport door Esbensen Ingeniører na monitoring Model Home 2020 woning Home for Life in Lystrup, Denmark in 2010 en 2011.

Over de VELUX Groep

De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én wooncomfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

-///-

Noot voor de redactie:

Onderschrift foto:Een lichtkoepel verbetert het binnenklimaat van een woning door middel van frisse lucht en daglichttoetreding.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons op twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl