MAASTRICHT, AMSTERDAM EN EINDHOVEN ONLINE MEEST POSITIEF IN HET NIEUWS

Persbericht geplaatst door Clipitpers op 28-11-2013
MAASTRICHT, AMSTERDAM EN EINDHOVEN  ONLINE MEEST POSITIEF IN HET NIEUWS

MAASTRICHT, AMSTERDAM EN EINDHOVEN ONLINE MEEST POSITIEF IN HET NIEUWS

De steden Maastricht, Amsterdam en Eindhoven zijn online het meest positief in het nieuws; Leeuwarden, Haarlem en Den Haag scoren hoog met negatieve berichten. Dat blijkt uit een meting van Clipit en Bex*communicatie naar de online berichtgeving over grote steden. Evenementen dragen vaak bij aan positieve berichtgeving van steden op websites en social media; incidenten zorgen vaak voor negatieve berichten. Jaarlijks meet Clipit online berichtgeving over de grote steden en maakt daarvan een analyse aan de hand van social media monitoring (http://www.clipit.nl/oplossingen/social-media-monitoring/); de onderzoeksperiode was dit jaar van 6 september tot en met 6 november. Gemeten zijn de 15 grootste steden van ons land en de overige provinciale hoofdsteden.

Pieken in positieve berichtgeving door evenementen

Over Maastricht wordt online het meest positief geschreven. De Limburgse hoofdstad blinkt uit in positieve berichtgeving omdat Flikken Maastricht één van de genomineerden was voor de Gouden Televisie-Ring die op 18 oktober is uitgereikt. Amsterdam kent geen duidelijke piek in de berichtgeving; over de gehele periode van het onderzoek verschijnen er relatief veel positieve berichten, zonder dominant thema. De hoge positie van Eindhoven is te danken aan het winnen van de Solar Challenge met een auto van de Technische Universiteit op 13 oktober en de berichtgeving rondom de marathon van Eindhoven.

Incidenten bepalend voor negatieve berichtgeving

Leeuwarden kent de meeste negatieve berichtgeving, met als duidelijke oorzaak de brand in een appartement in het centrum op 18 oktober. Haarlem heeft een piek op 25 september in verband met het oppakken van een man die een dreigtweet verstuurde naar de plaatselijke Vroom & Dreesmann. De negatieve berichten over Den Haag kennen geen duidelijke piek, wel zien we verwijzingen naar het Nederland-Rusland jaar en alle incidenten die daaromheen plaatsvonden.

PR-waarde van online berichtgeving

Clipit (http://www.clipit.nl) kent een automatische berekening toe van PR-waarde aan online berichtgeving en social media. Deze waarde is een fictief bedrag, vergelijkbaar met een bedrag dat de stad zou moeten uitgeven om eenzelfde bereik online te realiseren. Amsterdam is hier koploper met een waarde van bijna 244 miljoen euro, gevolgd door respectievelijk Den Haag (bijna 76 miljoen euro), Utrecht (74 miljoen euro) en Rotterdam (67 miljoen euro). Hierna valt de PR-waarde terug naar 38 miljoen euro (Groningen) en 30 miljoen euro (Eindhoven).

Geen logische relatie inwonertal en online aanwezigheid

Wie denkt dat de online aanwezigheid van steden gelijk loopt met het aantal inwoners, die komt bedrogen uit. De tweede en derde stad van ons land, Rotterdam en Utrecht, staan niet in de top 10 van steden met de meeste berichten per inwoner. De op een na kleinste stad die is gemeten, Assen met bijna 68.000 inwoners, doet het daarin juist heel goed. De top 10 van steden met de meeste berichten per inwoner ziet er als volgt uit:

  1. Amsterdam
  2. Leeuwarden
  3. Zwolle
  4. Utrecht
  5. Groningen
  6. Arnhem
  7. Assen
  8. Eindhoven
  9. Den Bosch

MaastrichtAls de social media zoals Facebook en Twitter worden uitgesloten, zijn Leeuwarden, Zwolle en Assen koplopers met de meeste berichtgeving. Leeuwarden scoort hoog vanwege de tragische brand en door de verkiezing tot culturele hoofdstad van 2018.

Monitoring van online onontbeerlijk

Er is tegenwoordig online zó veel en zo’n snelle berichtgeving, dat monitoring van online publiciteit en social media voor communicatieprofessionals onontbeerlijk is. Bovendien hechten veel hoofden communicatie en bestuurders eraan om – zoals vroeger met het bekende knipseloverzicht – dagelijks in één oogopslag te zien wat er waar wordt geschreven. De monitoringtools met automatische sentiment analyse zijn daarbij handig. Ze geven stuurinformatie en maken (bijvoorbeeld in crisiscommunicatie) ook webcare (http://www.clipit.nl/oplossingen/webcare/) mogelijk.

Het volledige persbericht inclusief infographics is te vinden op http://www.clipit.nl/blog/amsterdamse-online-publiciteit-is-meer-dan-243-miljoen-euro-waard/.

Voor de redactie:

Over Clipit

Clipit verzamelt sinds 2001 online nieuws voor organisaties. Clipit doet dat nu dagelijks met miljoenen berichten en is uitgegroeid tot de meest complete monitoringtool van Nederland. Vanaf 2009 werkt Clipit met automatische sentiment analyse en vanaf 2011 met een automatische berekening van PR-waarde voor online en social media. Inmiddels werken er twintig communicatieprofessionals bij Clipit. Die werken allemaal met passie aan het vereenvoudigen van online communicatie.

Meer informatie – niet voor publicatie: Wilt u meer informatie over het Clipit onderzoek, neem dan contact op met Monitoring Specialist Paul van der Zijde, telefoon 024 – 8000 704, of email paulvanderzijde@clipit.nl

Over Bex*communicatie

Bex* bestaat uit Bex*communicatie en Bex*training en coaching. Samen versterken we aantoonbaar de communicatiekracht van mensen, merken en organisaties. Opdrachten variëren van crisismanagement tot verandercommunicatie, van corporate communicatie tot storytelling. Succesvolle organisaties zijn goed in communicatie. Ze kunnen luisteren en een goede dialoog voeren. Ze nemen standpunten in en tonen leiderschap.

deel deze pagina: