Medical Knowledge Institute (MKI) opent gezondheidsinformatiecentrum in Youth Centre van de Desmond

Persbericht geplaatst door Influx PR op 21-06-2011

Oostvoorne, 21 juni 2011 - Het Medical Knowledge Institute (MKI) en The Desmond Tutu HIV Foundation (DTHF), twee organisaties onder het beschermheerschap van Archbishop Emeritus Desmond Tutu, zijn een samenwerking aangegaan om de gezondheid van jongeren in Masiphumelele, Zuid-Afrika, te verbeteren.

Dankzij deze samenwerking wordt er in het nieuwe Youth Centre van de Desmond Tutu HIV Foundation in Masiphumelele (Z-A) ook een MKI Health Information Centre (HIC) geopend. Het township Masiphumelele bevindt zich op een uur rijden van het centrum van Kaapstad, heeft een bevolking van 17.000 mensen, waarvan ruim 30% jonger dan 19 jaar en kent, net als andere townships, een hoog aantal HIV- en TB-geïnfecteerden. Ook de werkloosheid en armoede zijn onvoorstelbaar hoog en de kansen voor de jeugd erg laag.

Dr. Harold Robles, President en Oprichter van het Medical Knowledge Institute in Nederland, kent en werkt al vele jaren samen met Archbishop Emeritus Desmond Tutu, die ook deel uitmaakt van de Raad van Advies van MKI. “Deze samenwerking biedt ons weer een extra mogelijkheid om informatie en kennis over te brengen en gezondheid gerelateerde trainingen te geven vanuit een nieuw Health Information Centre”, stelt dr. Robles. “Langzaam maar zeker breidt het werk van MKI zich als een olievlek uit en bereiken we steeds meer mensen.”

Linda-Gail Bekker, Chief Operating Officer van DTHF, is erg blij met de samenwerking: “Onderzoek heeft aangetoond dat informatie en kennis de belangrijkste elementen zijn voor preventie voor zowel HIV- en TB-geïnfecteerde als niet-geïnfecteerde jongeren. Zonder feitelijke basiskennis kunnen jonge mensen geen weloverwogen keuzes maken om zichzelf te beschermen. Kennis is macht! De samenwerking met MKI is een grote stap voorwaarts om dit doel te bereiken.”

Het nieuwe MKI Health Information Centre (HIC) is binnen deze samenwerking mogelijk dankzij een donatie van Stichting Optimix, de goede doelen instelling van Optimix Vermogensbeheer NV, die de exploitatie van dit HIC voor vijf jaar garandeert. “De motivatie voor de donatie van Stichting Optimix is dat het werk van MKI zich richt op de toekomst van de bevolking. De combinatie van kennis overdragen en gezondheid blijkt erg aan te spreken, omdat daardoor ook zicht ontstaat op zelfredzaamheid op langere termijn voor de bevolking in zuidelijk Afrika”, aldus Dieuwke de Vries, Compliance Officer van Optimix Vermogensbeheer NV en tevens penningmeester van Stichting Optimix.

Centraal in de opzet van het nieuwe jeugdcentrum staat een jeugdgezondheidskliniek met een verpleegkundige en een ‘counselor’. In de kliniek kunnen mensen worden getest op HIV en HIV-gerelateerde ziekten en wordt advies gegeven over onder andere sexueel overdraagbare ziekten. Binnen deze opzet komt het MKI Health Information Centre volledig tot zijn recht: een door MKI opgeleide trainer om de trainingsprogramma’s te begeleiden en uit te voeren plus een bibliotheek. Daardoor wordt de jeugd gestimuleerd om ‘bewuster en gezonder’ te kiezen binnen hun leefomstandigheden.

- - - einde persbericht - - -

Over het Medical Knowledge Institute, ‘Preventie door Educatie'
Het Medical Knowledge Institute (MKI) is een internationale non-profit gezondheidszorgorganisatie die zich richt op scholing en informatievoorziening vanuit de overtuiging dat gezondheidszorg een mensenrecht is.
Onder het motto ‘Preventie door Educatie' richt MKI zich vol overtuiging op haar doelstelling de levensomstandigheden van de bevolking in zuidelijk Afrika te verbeteren door gezondheid­gerelateerde educatie en informatie te geven aan de lokale bevolking èn hulpverleners. Deze ‘local heroes' brengen die kennis ook weer over op anderen. Hiervoor worden medische experts uit de hele wereld ingezet. De fondsen om dit belangrijke werk te kunnen doen, worden voornamelijk via donaties verkregen. Ook de verkoop van een exclusieve serie sieraden via het door MKI opgezette project Yoell® draagt bij aan het succes van MKI. Deze sieraden worden met de hand vervaardigd door HIV-geïnfecteerde vrouwen in Zuid-Afrika. Meer informatie over YOELL®: www.yoell.org.
Het Medical Knowledge Institute is gevestigd in Nederland (Oostvoorne) en Zuid-Afrika (Kaapstad), en is in 1999 opgericht door Prof. Dr. Harold E. Robles, oprichter en President Emeritus van het Albert Schweitzer Institute for the Humanities.
Meer informatie over de werkzaamheden, projecten, workshops en events van MKI: www.infomki.org.

The Desmond Tutu HIV Foundation (DTHF), focused on cutting edge research in the prevention and treatment of HIV and related infections, is based at the Faculty of Health Sciences at the University of Cape Town. The foundation has four outreach sites in some of the poorest areas of Cape Town, where HIV prevalence is high. What makes the DTHF Youth Centre different from other facilities for young people is the DTHF policy that all programmes be rigorously monitored and evaluated to ensure they meet the needs of the young people, andfulfilthe primary aim of the Centre - to reduce the incidence of HIV infection and promote the physical, mental and spiritual development of young people living in Masiphumelele and surrounding areas.
Contact: Lavinia Browne, Media & Liaison – Desmond Tutu HIV Foundation, Cell: 072 496 9849, Lavinia.browne@hiv-research.org.za, www.Desmondtutuhivcentre.org.za.

Optimix Vermogensbeheer NV (Amsterdam) is een actieve en performance gedreven vermogensbeheerder. Het bedrijf is in 1983 als familieonderneming gestart en heeft sinds 2008 een strategische samenwerking met Friesland Bank. Met een persoonlijke en servicegerichte benadering wordt cliënten de zorg over hun vermogen uit handen genomen. Optimix zoekt samen met iedere cliënt een unieke oplossing, de OPTImale MIX, waarbij het vermogen de cliënt helpt bij het realiseren van zijn of haar doelstellingen. In haar aanpak onderscheidt Optimix zich van haar concurrentie doordat zij de belangrijkste bouwstenen van de vermogensbeheerportefeuilles efficiënt beheert in de vorm van zeven beursgenoteerde beleggingsfondsen. Hierdoor zijn de prestaties van het vermogensbeheer op onderdelen publiek te vergelijken. De toevertrouwde middelen belopen bijna € 1,3 miljard. Een belangrijk deel hiervan is volledig in vermogensbeheer gegeven door grote particulieren, (goede doelen) stichtingen en kleinere pensioenfondsen.
Meer informatie over Optimix Vermogensbeheer: www.optimix.nl. Direct contact opnemen kan natuurlijk ook. Ton Schoemaker (partner) 020 570 24 staat u graag te woord.

Stichting Optimix (Amsterdam) is door de partners van Optimix Vermogensbeheer NV in 1997 opgericht. Met de door (ex-)partners en andere stakeholders van Optimix Vermogensbeheer NV bijeen gebrachte en bijeen te brengen gelden richt Stichting Optimix zich primair op de financiële ondersteuning van baanbrekend (medisch) wetenschappelijk onderzoek gericht op jeugd en jongeren. Daarnaast wordt er gedoneerd aan maatschappelijke projecten met eveneens jeugd en jongeren als vertrekpunt. Uiteraard kunnen ook goede doelen projecten die op persoonlijke titel zijn aangedragen door stakeholders van Optimix Vermogensbeheer NV financieel worden ondersteund.

Voor redactionele informatie:
Influx PR, Jakob Brons, Stoomwezenstraat 33, 7331 AE Apeldoorn, tel: 055 - 366 30 34, fax: 055 - 360 26 61, e-mail: MKI@influx-pr.com.

Meestgebruikte trefwoorden
van Influx PR: