Model Home 2020 genomineerd voor duurzaamheidsprijs van de Europese Commissie

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 12-06-2012
Model Home 2020 genomineerd voor duurzaamheidsprijs van de Europese Commissie

De Meern, 12 juni 2012. Model Home 2020, het project opgezet door de VELUX Groep, is genomineerd voor de prestigieuze duurzaamheidprijs van de Europese Commissie, de Sustainable Energy Europe (SEE) Award2012. VELUX Model Home 2020 is één van de 25 projecten die meedingt naar de prijs. Alle genomineerde projecten zijn Europese samenwerkingsverbanden binnen 14 EU-lidstaten en zijn verdeeld in 5 categorieën: Communicating, Consuming, Learning, Travelling en Living, waarbij Model Home 2020 genomineerd is in de categorie Living. De prijzen worden op 19 juni 2012 in Brussel uitgereikt tijdens de EU Sustainable Energy Week.

"We hebben de afgelopen vier jaar gewerkt aan het Model Home 2020 experiment om te bestuderen hoe energie-efficiëntie van gebouwen kan worden gecombineerd met een goed binnenklimaat door gebruik te maken van daglicht en frisse lucht. De meest recente resultaten tonen aan dat we woningen kunnen bouwen met de huidige bouwmaterialen die aan de energie-eisen van 2020 voldoen", zegt Lone Feifer, Project Director van de VELUX Groep.

Resultaten duurzame energie
De genomineerde projecten zijn voorbeelden van uitzonderlijke inspanningen op het gebied van duurzame energie. Zij zullen als inspiratie dienen voor andere partijen die betrokken zijn bij energiebesparing. De Model Home projecten zijn gebaseerd op de Active House principes, waarin uiteen wordt gezet dat gebouwen meer zouden moeten geven dan nemen in een synergetische interactie tussen energie-efficiënte, binnenklimaat en het milieu. De nominatie zorgt voor een waardevolle focus op de Active House principes als het lanceerplatform voor duurzame gebouwen van de toekomst.

De vijf winnaars zullen bekend worden gemaakt tijdens de SEE Awards Ceremony, in aanwezigheid van de EU-commissaris voor Energie, Günther H. Oettinger. De presentatie die op 19 juni 2012 plaatsvindt in Brussel zal de climax zijn van de EU Sustainable Energy Week. Elk jaar nemen honderden organisaties deel aan dit belangrijkste evenement over energie-efficiëntie en duurzame energie in de Europese Unie. Ook het Active House Symposium zal dit jaar tijdens de EU Sustainable Energy Week worden gehouden.

-///-

Over de Sustainable Energy Europe Award
De Sustainable Energy Europe (SEE)Awards van de Europese Commissie werden voor het eerst uitgereikt in 2006 als een erkenning van bijzondere Europese projecten op het gebied van hernieuwbare energie en energie-efficiëntie met een hoge mate van impact en de potentie om navolging te krijgen. Achter de schermen werken hier meer dan 1.200 initiatiefnemers uit de 27 EU-lidstaten en een aantal uit andere landen buiten de EU aan mee. In de zes jaar van zijn bestaan heeft de Award steun ontvangen van een sterk netwerk inclusief overheden, private bedrijven, universiteiten, NGO's en brancheorganisaties.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Meer informatie over de Sustainable Energy Europe (SEE) Award2012leest u op: www.eusew.eu/awards-competition.

Voor meer informatie over Active House kijkt u op: www.activehouse.info.

Meer informatie over het Model Home 2020 project is te zien op: www.velux.com/modelhome2020.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern