Model Home 2020 geselecteerd als één van de 100 meest duurzame projecten van de wereld

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 22-06-2012

De Meern, 21 juni 2012. Model Home 2020, gecreëerd door de VELUX Groep, is geprezen voor haar bijdrage aan duurzame gebouwen van de toekomst. Het project is opgenomen in de Sustainia100, een onlangs opgestelde lijst van de 100 meest duurzame projecten van de wereld.

Sustainia100 is een internationale lijst van 100 actuele, duurzame initiatieven uit de hele wereld. Ieder project is een voorbeeld van innovatie en inspiratie achter duurzame oplossingen in tien verschillende sectoren: energie, gebouwen, steden, hulpbronnen, levensmiddelen, mode, gezondheid, onderwijs en IT. De bedoeling van de Sustainia100 lijst is enerzijds het stimuleren en motiveren van gewone mensen, politici en handel en commercie. Anderzijds willen ze bestaande projecten gebruiken om een overzicht te geven van de bouwstenen en oplossingen die vandaag de dag reeds beschikbaar zijn om de duurzame samenleving van de toekomst te creëren.

Model Home 2020 bron van inspiratie voor de toekomst
Door de verschijning op de Sustainia100 lijst zal het Model Home 2020 project, vijf demonstratiegebouwen in vijf Europese landen, de wereld helpen aantonen hoe we in staat zijn om de duurzame gebouwen van de toekomst te bouwen met producten die vandaag de dag al bestaan.

"De zes gebouwen binnen het Model Home 2020 project zijn ontworpen en gebouwd om een manier te tonen waarop we aan de eisen van de EU-wetgeving op energiegebied voor 2020 kunnen voldoen, zonder afbreuk te doen aan een goed binnenklimaat door gebruik te maken van grote hoeveelheden daglicht en frisse lucht. Doordat het project onderdeel uitmaakt van Sustainia100, zullen onze visie en resultaten wereldwijd naar voren komen als één van de honderd meest duurzame projecten in de wereld. Daarmee zal het project als een bron van inspiratie voor toekomstige projecten fungeren," aldus Lone Feifer, Project Directeur van de VELUX Groep.

Sustainia: duurzame samenleving van de toekomst
Sustainia100 maakt deel uit van Sustainia, een model voor de duurzame maatschappij van de toekomst gebaseerd op bestaande groene oplossingen en technologieën. Het model is gecreëerd door de denktank Mandag Morgen samen met een aantal internationale voorvechters van de klimaatkwestie, waaronder de voormalige gouverneur van Californië Arnold Schwarzenegger, EU-commissaris voor Klimaat Connie Hedegaard en een groot aantal internationale particuliere bedrijven, waaronder de VELUX Groep.

Op 20 juni 2012 werd de Sustainia100 lijst met de honderd meest duurzame projecten openbaar gemaakt tijdens de Wereldtop Rio +20 in het Copacabana Palace in Rio de Janeiro.

Lees meer over Sustainia en Sustainia100 op: www.sustainia.me/solutions en over VELUX Model Home 2020 op: www.velux.nl/modelhome2020.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De opgebouwde kennis uit het project wordt gedeeld en vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.

Voor meer informatie en beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern