Nieuwe generatie VELUX dakramen geïntroduceerd op BouwBeurs

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 12-12-2012
Nieuwe generatie VELUX dakramen geïntroduceerd op BouwBeurs

Nieuwe standaard voor energie-efficiëntie en wooncomfort in dakramen

De Meern, 12 december 2012. Tijdens de Internationale BouwBeurs in Utrecht introduceert de VELUX Groep, wereldwijd marktleider in dakramen, haar nieuwe generatie dakramen op de Nederlandse markt. De nieuwe generatie VELUX dakramen brengt energie-efficiëntie, daglicht en wooncomfort naar nieuwe en hogere niveaus, zorgt voor een eenvoudiger en slimmer montageproces en heeft standaard een witte afwerking.

De nieuwe generatie VELUX dakramen optimaliseert energie-efficiëntie en behoudt de beproefde constructie van de bekende VELUX dakramen. Daardoor bieden ze betere isolerende eigenschappen met een U-waarde van 1,3 voor standaard dakramen en een glasoppervlak dat tot wel 18 procent is vergroot. Dit levert gebouwen meer passieve zonnewarmtetoetreding op en bespaart daarmee energie. Een ander belangrijk kenmerk van de nieuwe generatie is de witte afwerking. Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat hout ‘uit’ is. Daarom zal de nieuwe generatie VELUX dakramen als eerste in Europa standaard wit worden afgelakt," aldus Michel Sombroek, Algemeen Directeur van VELUX Nederland. “Tijdens de Internationale BouwBeurs tonen we de nieuwe generatie in al haar facetten. Natuurlijk wordt er veel aandacht besteed aan het nieuwe ontwerp, maar ook demonstreren we hoe de nieuwe generatie VELUX dakramen nog meer montagegemak biedt.”

Nieuwe generatie, bekende kwaliteit

De nieuwe generatie is onderworpen aan uitvoerige tests om ervoor te zorgen dat zij aan de hoge en strenge VELUX prestatie- en kwaliteiteisen voldoen. Het testprogramma omvat factoren als energieprestatie, ventilatie, geluidsreductie, veiligheid en duurzaamheid. Zo biedt de nieuwe generatie tuimelramen die voldoen aan weerstandsklasse 2 volgens de NEN 5096 en daarmee in aanmerking komen voor het Politiekeurmerk Veilig Wonen® (PKVW®).En de additionele ventilatiekap zorgt voor zelfregulerende natuurlijke ventilatie, wat het binnenklimaat nog verder verbeterd.

Verbeterde energie-efficiëntie en beter binnenklimaat

Tijdens de ontwikkeling van de dakramen was het de uitdaging om constructief de juiste onderdelen te vinden die optimale energie-efficiëntie garanderen en tegelijk de hoge kwaliteit van de bewezen constructie, een belangrijk kenmerk van VELUX dakramen, verder verbeteren. Met de introductie van de VELUX Thermo Technology zijn de isolerende eigenschappen verbeterd met een U-waarde van 1,3 voor de nieuwe standaard dakramen. Deze U-waarde kan door verdiepte inbouw en de toepassing van een isolatiekraag worden teruggebracht naar 1,2. Daarnaast biedt VELUX een reeks unieke glasvarianten aan met U-waarden van 1,0 en lager om de U-waarde van het dakraam nog verder aan te scherpen.

De hoge isolatiewaarden gecombineerd met een groter glasoppervlak, wat binnen het stookseizoen meer passieve zonnewarmte in gebouwen toelaat, doet de nieuwe generatie dakramen tot nieuwe en uitstekende niveaus stijgen als het gaat om optimale energiebalans en energie-efficiëntie. Daarnaast wordt de behoefte aan elektrisch verlichting door de toepassing van meer daglicht verminderd. Dit bespaart energie en verbetert het welzijn van de mensen die wonen en werken in gebouwen. De VELUX Active climate control zorgt het hele jaar door voor een optimaal energieverbruik en thermisch comfort door een automatische besturing van dakramen, zonwering en raamdecoratie. In tegenstelling tot andere producten in de markt die alleen werken tijdens het stookseizoen, werkt het VELUX ACTIVE climate control systeem zowel in de winter als in de zomer.

Nieuw ontwerp en intelligente oplossingen

Ook het ontwerp van de nieuwe generatie VELUX dakramen is verbeterd, zowel aan de binnenzijde met smallere kozijnen als buitenzijde met afgerond lijstwerk. Dit zorgt voor een eleganter dakraam.De afstandsbediening is vervangen voor deVELUX INTEGRA® io-homecontrol® bedieningstablet, die reeds beloond is met de Deense design award ‘Ingeniørens Produktpris 2012’.De bedieningstablet zorgt voor een geavanceerde en toch eenvoudige, gebruiksvriendelijke controle over het binnenklimaat voor elektrische VELUX dakramen en accessoires. De motoren van de nieuwe generatie dakramen zijn nagenoeg geruisloos en hebben een stand-by stroomverbruik van 0,5 W/H.

Meer montagegemak

Naast de modificaties aan het product is ook het montageproces aangepast. Hierdoor is de nieuwe generatie VELUX dakramen nog eenvoudiger en slimmer te monteren. "We zijn trots op de nieuwe generatie waar naar mijn mening veel montagebedrijven blij van worden. De nieuwe generatie VELUX dakramen kan dankzij de nieuwe innovatieve montagebeugels eenvoudigen op twee verschillende niveaus in het dak worden gemonteerd (standaard of verdiept). Met een verdiepte montage ligt het dakraam 40 mm dieper in het dak, wat zorgt voor een nog betere integratie in het dak en een verdere bijdrage aan energiebesparing. De schroeven op de afdeklijsten zijn vervangen door een kliksysteem waardoor de montage eenvoudiger en veiliger wordt,” aldus Sombroek. “Het montagegemak begint al bij de verpakking die tevens als werkvloer kan dienen. Het draaiende gedeelte van het dakraam is door een nieuwe manier van uitpakken eenvoudiger uit het kozijn te nemen, waardoor het voor de monteur minder inspannend is. Twee meegeleverde polystyreen blokken kunnen op het draaiend gedeelte worden geklemd, zodat het beschermt is tot het draaiende deel weer wordt teruggeplaatst in het kozijn.”

De nieuwe generatie VELUX dakramen komt in april 2013 op de Nederlandse markt. De officiële introductie vindt plaats tijdens de Internationale BouwBeurs 2013, van 4 tot 9 februari in de Jaarbeurs te Utrecht. VELUX Nederland is daar te vinden op stand 01.D118.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie over de nieuwe generatie dakramen of de VELUX evenementen kunt u contact opnemen met:

Claudia van Veenendaal | Manager PR

Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935

claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.

Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern

Volg ons op twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl

De feiten op een rijtje:

De nieuwe generatie VELUX dakramen biedt verschillende nieuwe en verbeterde voordelen:

• Verbeterde isolatie-eigenschappen met VELUX Thermo Technology met een U-waarde tot 1,3 voor standaard dakramen. Deze U-waarde kan door verdiepte inbouw en toepassing van een isolatiekraag verder worden teruggebracht met 0,1. Daarnaast biedt VELUX een reeks unieke glasvarianten aan met U-waarden van 1,0 en lager om de U-waarde van het totale dakraam nog verder aan te scherpen;
  • Tot wel 18 procent meer glasoppervlak;
  • Betere energiebalans;
  • Gebruiksvriendelijke bediening met de INTEGRA® io-homecontrol® bedieningstablet;
  • Esthetischere uitstraling aan binnen- en buitenzijde met smallere kozijnen;
  • Verbeterde verpakking;
  • Sneller en eenvoudiger te hanteren en monteren.
  • Energiebalans

Energiebalans is een specifieke waarde die bestaat uit een aantal variabelen voor ieder type dakraam en glaselement. Energiebalans is een methode om de energie-efficiëntie van een raam te evalueren. Het is de balans tussen de zonnewarmte die het raam binnenkomt en het warmteverlies door het raam. Als het zonnewarmte niveau hoger is dan het warmteverlies, is de energiebalans van het raam positief.

Zomerseizoen

Tijdens de zomer moet de energiebalans zo dicht mogelijk bij nul liggen, zodat het risico van oververhitting verminderd wordt en het gebruik van fossiele brandstoffen voor koeling vermeden wordt. Glaselementen met een hoog zonne- en daglichttransmissie dragen bij aan het verhogen van de energiebalans, maar kunnen ook leiden tot het risico van oververhitting in de zomer. Op warme zomerdagen beschermt uitwendige warmtewering zoals rolluiken of zonwering de binnenomgeving tegen oververhitting en verblinding. Met een automatische zonwering kan de energiebalans in de zomer worden verlaagt.

Winterseizoen

In het stookseizoen moet de energiebalans groter zijn dan nul en zo hoog mogelijk om energieverlies te verminderen en de opbrengst passieve zonnewarmte te optimaliseren. De nieuwe generatie VELUX dakramen biedt zowel verbeterde isolatie-eigenschappen met de integratie van nieuw ontwikkeld hoogisolatiemateriaal (VELUX Thermo Technology) en verbeterde toetreding van passieve zonnewarmte met een glasoppervlak dat tot wel 18 procent groter is en meer daglicht toelaat.