Nieuwe ramen helpen bij het verkopen van een woning

Persbericht geplaatst door VELUX Nederland B.V. op 23-09-2013
Nieuwe ramen helpen bij het verkopen van een woning

De Meern, 23 september 2013. De huidige economische situatie maakt het voor veel mensen moeilijker hun woning te verkopen. Eenvoudige ingrepen kunnen dit echter een duwtje in de goede richting geven. Afgezien van voor de hand liggende maatregelen zoals schoonmaken, schilderen en kleine reparaties, kan ook het vervangen van (dak)ramen de verkoopkans verbeteren en de verkoopprijs van een woning verhogen.

Uit schattingen van kennisorganisatie Platform31 zijn ongeveer 500.000 particuliere woningen matig onderhouden. Het gaat dan met name om rotte kozijnen, scheurende muren en lekkende daken. Ramen zijn de ogen van een huis en hun onderhoudsstaat is één van de dingen waar een potentiële koper op let. Nieuwe ramen geven een grotere visuele indruk en zorgen voor meer daglicht, wat helpt bij het verkopen van een woning.Uit onderzoek van Woonkennis blijkt dat tachtig procent van de potentiële huizenkopers bij hun keuze let op de hoeveelheid daglicht die een woning binnenkomt. Daarnaast zijn nieuwe (dak)ramen beter geïsoleerd, wat zorgt voor lagere energiekosten en een comfortabeler binnenklimaat.

Woning beter verkoopbaar
Wanneer een woning rotte kozijnen en een lekkend dak heeft, gaat er onnodig energie verloren. Door het repareren en isoleren van het dak en het plaatsen of vervangen van (dak)ramen kunnen energie en kosten worden bespaard en tevens het wooncomfort worden verbeterd. "Bewoners kunnen hiermee niet alleen hun eigen wooncomfort verbeteren. Wanneer het tijd is om het huis te verkopen, geeft het de verkoper ook een veel sterkere positie. Van een donkere rommelzolder kan een extra kamer worden gemaakt, die door makelaars wordt meegenomen als een volwaardige woonruimte en die tevens wordt meegerekend in de vierkante meterprijs. Naast de uitbreiding van het woonoppervlak, meer daglichttoetreding, een besparing op energiekosten en een verbetering van het wooncomfort, maakt het de woning dus ook nog eens beter verkoopbaar,” vertelt Michel Kalis, commercieel directeur van VELUX Nederland.

Verlaagde btw regeling voor onderhoud
“Honderdduizenden huiseigenaren zouden kunnen profiteren van het vervangen van de ramen in hun huizen. "We weten dat er in Nederland duizenden huizen staan met oude en versleten (dak)ramen. Dat beïnvloedt de waarde van de woning, het binnenklimaat en de verkooppotentieel op een negatieve manier. Op dit moment kunnen huiseigenaren nog gebruikmaken van het verlaagde btw-tarief voor arbeidskosten bij het renoveren van woningen ouder dan twee jaar. Vanaf 1 maart 2014 zal het tarief weer opgetrokken worden van 6 naar 21 procent. Voor huiseigenaren is dan ook juist nu het moment om onderhoud aan hun woning te laten uitvoeren,” aldus Kalis.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al meer dan 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken en op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie. De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met modelwoningen wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat.

De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S,een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl of facebook.com/velux.nl

Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met:
Claudia van Veenendaal | Manager PR
Tel: 030-6629679 | Mob: 06-27129935
claudia.vanveenendaal@velux.nl | www.velux.nl

VELUX Nederland B.V.
Molensteijn 2 | 3454 PT De Meern
Volg ons via twitter.com/velux_pr en facebook.com/velux.nl