Ondernemers ontdekken het nieuwe pionieren

Persbericht geplaatst door BodeMedia op 16-04-2013
Ondernemers ontdekken het nieuwe pionieren

EMMELOORD – Het nieuwe pionieren. Ruim zestig ondernemers uit de Noordoostpolder gingen onlangs op zoek naar de betekenis daarvan in twee creatieve bijeenkomsten. Schrijfster Eva Vriend en haar broer kunstenaar Gert Vriend hielpen hen daarbij met klei, pvc-buizen en tape.

De Netwerkonderneming (DNO) Noordoostpolder en de Rabobank Noordoostpolder/Urk wilden de ondernemers in de bijeenkomsten in Emmeloord inspireren met de geschiedenis van de polder.

Het boek van Eva Vriend, Het Nieuwe Land over de strenge selectieprocedure voor de eerste bewoners van de Noordoostpolder, werd daarbij als uitgangspunt genomen.

Harry Binnenmars: ‘Wij organiseren als bank en ook samen met DNO vaker bijeenkomsten om kleine ondernemers en zzp'ers te inspireren en samen te brengen. Maar we wilden nu onze gemeenschappelijke achtergrond eens centraal stellen. Wat kunnen we van de polderpioniers leren? Hoe kunnen we zelf pionieren in deze tijd?’

En dus moesten de ondernemers letterlijk aan de slag. Tussen de boeklezing van Eva Vriend door kregen ze creatieve opdrachten met 'zeebodemklei', pvc-buizen en tape. Daarmee moesten ze een kunstwerk maken waarin de kenmerken van de polder waren verwerkt.

Het resultaat varieerde van het ’kapstokmodel’ tot een vlieger en twee op de Poldertoren lijkende objecten. Een mooi resultaat, vonden Eva en Gert Vriend.

‘Met behulp van vorm hebben we onderzocht waar de nieuwe pionier aan moet voldoen. En wat blijkt? Je hebt de ander nodig. Maar ook: je komt uiteindelijk altijd weer bij jezelf uit. Dus werk hard, zoek het avontuur en blijf altijd zelf denken’, zei Eva Vriend na afloop.

Een conclusie waar Rixt Heegsma van DNO zich graag bij aansluit. ‘Ondernemers hier kunnen hele mooie dingen verzinnen. Maar doe dat niet alleen voor je eigen bedrijf, maar ook voor de rest van de polder. Zoek elkaar op. Verbinding, dat is de sleutel.’

Meer weten over de bijeenkomsten van DNO? Kijk eens op noordoostpolder.netwerkonderneming.nl.

BIJDEFOTO: Ondernemers onderzoeken al knutselend ‘het nieuwe pionieren’. (Foto Eva Vriend)