Onderzoek Pegasystems: “FATCA en KYC blijven aandachtspunten voor financiële instellingen in 2012”

Persbericht geplaatst door Influx PR op 06-03-2012

Amsterdam, 6 maart 2012 – Ondanks verhoogde inspanningen hebben financiële instellingen en verzekeraars nog altijd moeite met de strengere eisen van nieuwe anti-witwas- en fiscale regelgeving. Dat blijkt uit onderzoek van Pegasystems (NASDAQ: PEGA), marktleider op het gebied van Business Process Management (BPM) en softwareoplossingen voor klantgerichtheid. Het onderzoek toont aan dat verschillende organisaties nog lang niet toe zijn aan implementatie van de Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) voorschriften. Daarnaast blijken veel instellingen niet genoeg inzicht te hebben in bestaande due diligence en Know Your Customer (KYC) procedures voor klanten over de hele wereld en in uiteenlopende branches.

Tweederde van de respondenten geeft aan weinig of geen inzicht te hebben in deze belangrijke compliance-activiteiten. Bijna de helft (44%) zegt dat hij nog steeds bezig is zich in de FATCA te verdiepen in plaats van actief oplossingen te implementeren die gericht zijn op deze wet. De FATCA zal van kracht worden in 2013 en verplicht alle financiële instellingen en andere buitenlandse eenheden om informatie over Amerikaanse rekeninghouders te verstrekken aan de Amerikaanse belastingdienst.

Wereldwijde organisaties hebben te maken met het naleven van nieuwe en bestaande KYC-eisen, die verschillend zijn per land, risico en branche. Daarbij moeten ze een volledig overzicht hebben van klantrisico en moeten ze de impact op verkoop- en omzetgroei minimaliseren. Organisaties die overstappen op Pegasystems’ KYC-methode, kunnen bedrijfsvoering, compliance en IT naadloos op elkaar afstemmen, met behoud van auditability en beheersbaarheid, zonder een snelle on-boarding van nieuwe klanten in gevaar te brengen. Met de combinatie van rules-, proces- en casemanagement-technologieën van Pegasystems binnen een geünificeerde oplossing, kunnen deze organisaties de KYC-data vanuit meerdere IT-systemen verbinden. Dit is mogelijk doordat ze gespecificeerde regels kunnen toepassen, afhankelijk van de relevantie van het product, geografische regio, branche, risico en kanaal. Financiële instellingen die geen gebruik maken van klantgerichte KYC-technologie lopen het risico op inconsistente compliance, trage inschrijving van nieuwe klanten en verminderde klanttevredenheid. Wereldwijde organisaties die Pega’s KYC-oplossing hebben geïmplementeerd, deden dat - naast het kunnen naleven van bestaande, complexe KYC-regelgeving - ook om te kunnen voldoen aan nieuwe regels, zoals FATCA en zorgplicht-vereisten. Aangezien risico’s en eisen veranderen, moeten instellingen in staat zijn om veranderingen snel te implementeren om compliance te garanderen en risico’s te beheren.

Het onderzoek vond plaats tijdens een bijeenkomst, georganiseerd in samenwerking met Celent. Hier waren bijna 200 mid- tot senior-level executives van financiële instellingen van over de hele wereld bijeen om deze problemen in de branche aan te pakken en meer te weten te komen over hoe de KYC-oplossing van Pega ingezet kan worden.

Neil Katkov, Senior Vice President van Celent:
“Het onderwerp Know Your Customer, met onder andere due diligence procedures en ‘zwarte’ lijsten, is een van de grootste pijnpunten met betrekking tot regelgeving geworden, vooral voor grote instellingen. Compliance op het gebied van anti-witwassen is volop in ontwikkeling en wordt steeds complexer. Dat is niet alleen te wijten aan strengere regelgeving, maar ook aan de technieken die instellingen bedenken in hun poging om te gaan met deze regels.”

Reetu Khosla, Director ‘Risk, Fraud and Compliance’ bij Pegasystems
“Steeds meer wereldwijde financiële instellingen en verzekeraars gaan door met het implementeren van door regels gedreven KYC-systemen. Zo willen ze complexe, verzuilde en handmatige compliance-processen beheren, die efficiënte inschrijving van nieuwe klanten, omzetsnelheid en klantbeleving in de weg staan. Nieuwe eisen, zoals FATCA, dwingen deze instellingen om hun KYC-programma’s en -technologie opnieuw te evalueren om zo compliance te garanderen en de invloed op de klant te minimaliseren.”

Pegasystems, Viñoly Building, Claude Debussylaan 20b, 1082 MD Amsterdam
Telefoon: 020 3057490, Website: www.pega.com.

Over Pegasystems
Pegasystems, leider in Business Process Management en Customer Relationship Management (CRM)-oplossingen, ondersteunt organisaties bij het verbeteren van customer loyalty, het genereren van nieuwe business en het verbeteren van productiviteit. Onze gepatenteerde Build for Change® technologie versnelt de ontwikkeling van kritische bedrijfsapplicaties door zakelijke doelstellingen direct vast te leggen, zonder handmatig te hoeven programmeren. Pegasystems' flexibele on-premise en cloud gebaseerde oplossingen maken het voor klanten mogelijk om snel te kunnen inspelen op veranderende marktomstandigheden om de concurrentie te snel af te zijn. Meer informatie over Pegasystems is te vinden op: www.pega.com.

Voor redactionele informatie:
Influx PR – Gerline van Wijnen / Corrie Lalkens – tel: 055 366 3034, e-mail: pega@influx-pr.com.

Overige bronnen:

Voor meer informatie over Pega’s compliance-oplossingen: http://www.pega.com/solutions/by-industry/financial-services/risk-fraud-compliance.

Voor meer informatie over financiële service gerichte oplossingen: http://www.pega.com/solutions/by-industry/financial-services.

Voor meer informatie over de successen van Pega’s klanten op het gebied van financiële diensten: http://www.pega.com/solutions/by-industry/financial-services/customer-success

Meestgebruikte trefwoorden
van Influx PR: