Oost-Groninger telegrambedrijf verwerft in één klap ruim een derde van internationaal telexnet

Persbericht geplaatst door Ten Have Tekst op 03-01-2012

ALTEVEER (GN.) – Met de overname van het Zwitserse SwissTelex verwerft het mondiaal opererende Telegram.nl in één klap ruim een derde van het internationale telexnet. De overname betekent voor het in het Oost-Groningse Alteveer gevestigde bedrijf ongeveer een verdubbeling van de jaaromzet. Desondanks spreekt directeur Rob van Hoof van ‘een strategische overname’.

Telex is geen nieuwe tak van sport voor Van Hoof: ,,Onze basis ligt er, wij zijn in de jaren negentig begonnen als verkoper van telexsystemen en –diensten. Daar kwam later de telegrammendienst bij, die corebusiness werd. De telegrammendienst maakt heel veel gebruik van telexnetwerken. Met SwissTelex doen wij dan ook al heel lang zaken, onder meer in de verzending van Telegrammen naar Arabische landen.’’

Strategisch

Toen SwissTelex in de etalage kwam, hoefde Van Hoof niet heel lang na te denken. ,,Natuurlijk is het mooi dat wij onze omzet in één klap verdubbelen, zeker gezien het huidige economisch klimaat’’, zegt hij. ,,Maar veel belangrijker vind ik het strategisch aspect van deze overname. Zo boren wij hiermee enorme nieuwe markten aan. Bovendien verwacht ik een aanzienlijk synergie-effect, SwissTelex biedt ons veel ingangen voor uitbreiding van de dienstverlening op de telegrammenmarkt.’’ Ook stelde Van Hoof hiermee de continuïteit van een toeleverancier zeker. Telegram.nl telt na de overname omstreeks 25 vaste werknemers en daarnaast franchisenemers over de hele wereld.

Telex

Wie denkt dat internet de telex overbodig maakte, heeft het volledig bij het verkeerde eind. Wereldwijd worden er elke maand nog miljoenen telexen verzonden. Zo is een telex juridisch vereist in veel zaken, vanwege de honderd procent afleveringszekerheid. Ook is een telex niet te manipuleren en niet vatbaar voor kwaadwillenden. Dit maakt telex tot een belangrijke transactiegerichte standaard in belangrijke internationale communicatie in onder meer business en diplomatie. Bovendien is telex een betrouwbaar communicatiemiddel in landen waar internet dat allerminst is.

SwissTelex

SwissTelex heeft samen met een Amerikaans bedrijf het volledige internationale telexnetwerk – nationale netwerken niet inbegrepen - in handen. Daarnaast is het eigenaar van telexdiensten in omstreeks vijftien landen, waaronder Zwitserland, Engeland en Duitsland. Het bedrijf kent volgens Van Hoof een omzet van ‘enkele miljoenen per jaar’. Telegram.nl heeft de overname van SwissTelex volledig uit eigen middelen bekostigd. De overname heeft een bescheiden toename van de werkgelegenheid op het hoofdkantoor in Alteveer tot gevolg, Van Hoof verwacht werk voor twee extra mensen. Telegram.nl is niet nieuw op de Zwitserse markt, het bedrijf had al het Zwitserse telegrambedrijf UTS in handen.

Op de foto

Rob van Hoof met een antieke telexmachine.

voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met directeur Rob van Hoof van Telegramservice, tel. (0599) 330920.