Outplacementtraject via doe het zelf stappenplan

Persbericht geplaatst door Outplacementbureau NextJob op 02-05-2011
Outplacementtraject via doe het zelf  stappenplan

Baarn, 2 mei 2011 – Outplacementbureau NextJob helpt jaarlijks vele werknemers met het vinden van een nieuwe baan vanuit ontslag of arbeidsongeschiktheid. Voor werknemers die zelf een baan willen zoeken heeft NextJob een stappenplan opgesteld om ze op weg te helpen. Het stappenplan is te vinden via www.nextjob.nl/outplacement-stappenplan. Dit stappenplan legt uit welke 6 stappen doorlopen moeten worden om een nieuwe baan te vinden. Elke stap vanaf het verwerken van het verlies van de huidige baan tot en met het onderhandelen over het nieuwe arbeidscontract worden toegelicht.

Outplacementbureau Nextjob (www.nextjob.nl) heeft veel ervaring met de begeleiding van ontslagen werknemers naar een nieuwe baan. Echter, niet iedere werknemer krijgt een outplacementtraject aangeboden door zijn werkgever. Ook voor werknemers die geen outplacementtraject aangaan bij een outplacement bureau krijgen de kans te zien wat daarbij komt kijken. “Het stappenplan is een soort handleiding voor een doe-het-zelf outplacementtraject”, aldus Marius Winter, directeur van NextJob Outplacement . “Zo geven we mensen goed inzicht in de voorbereidingen die nodig zijn voor een succesvolle zoektocht naar een nieuwe baan”. “De fout die veel mensen maken is dat ze beginnen zonder na te denken over wat ze willen en wat ze kunnen. De sollicitatie is zo gedoemd te mislukken. Zeker bij oudere werknemers is een goede voorbereiding een must. Het 6 stappenplan is hierbij een goede leidraad”, vervolgt Winter

De stappen die moeten worden genomen zijn het verwerken van het baanverlies, de oriëntatie op een nieuwe baan, het daadwerkelijk zoeken naar vacatures, de voorbereiding op het solliciteren, het sollicitatiegesprek en het starten bij de nieuwe werkgever. Er staan tips in over het vormgeven van de CV en motivatiebrief. Bij elke stap in het stappenplan wordt aangegeven hoeveel tijd er gemiddeld aan besteed wordt, om zo een realistisch beeld te geven hoe lang het kan duren om een nieuwe baan te vinden. Het komt zelden voor dat mensen meteen aangenomen worden bij de eerste vacature waar ze op reageren. Een goede voorbereiding en een positieve motivatie is essentieel. “Bij de pakken neerzitten helpt niet en is dan ook het laatste wat ze moeten doen”, stelt Winter. “Houd de moed erin, en bedenk dat wanhoop geen aantrekkelijke eigenschap is. Bewijs wat u toe kunt voegen aan een bedrijf, dat moet uw kracht in de sollicitatie zijn.”

Het stappenplan van outplacementbureau NextJob is te vinden via www.nextjob.nl/outplacement-stappenplan.